تفاوت مشاور، منتور و کوچ


تفاوت مشاور، منتور و کوچ در چیست؟

بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که کوچینگ دقیقا چه کاربردی دارد و فرق یک کوچینگ با منتورینگ و روانشناسی و مشاوره در چیست؟ به همین علت سعی کردیم در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی در این رابطه به شما بدهیم. قبل از اینکه وارد مبحث اصلی شویم می‌خواهیم از شما بپرسیم که آیا می دانید منظور از کوچینگ چیست؟ اگر اطلاعاتی در مورد فعالیت های یک کوچینگ در کسب و کارهای مختلف ندارید، می توانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

در این صورت با آگاهی بیشتری اطلاعاتی در مورد تفاوت منتور، مشاور و کوچ به دست خواهید آورد. در واقع می‌خواهیم بدانیم که کاربرد ها و وظایف هر کدام از این مشاغل دقیقا به چه صورت است؟ در ابتدا سعی داریم که یک پیش زمینه کاملاً واضح و مشخص از کارکرد صحیح هر یک از سه مورد مشاور، منتورینگ و کوچ به شما بدهیم.

تفاوت های بین مشاور، منتورینگ و کوچینگ

توضیحی از وظایف مشاور، کوچ و منتور

تصور کنید که شما در اهداف خود، صعود به یک قله کوه را دارید. در واقع سعی داریم که با این مثال، توضیحی در مورد عملکرد هر کدام از این موارد به شما بدهیم. کسی که شما را از پایین کوه حمایت می‌کند تا بتوانید به قله برسید، همان مشاور است. فردی که از بالای کوه شما را هدایت می‌نماید، منتور است. در نهایت کسی که در طول مسیر کوه شما را همراهی می‌نماید، کوچ است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق‌تری از این مثال به پردازیم.

  •  مشاور

مشاور، تخصص بسیار بالایی دارد اما باید بدانید که تجربه کافی و احتمال ایرادی خواهد داشت. او پایین کوه ایستاده و شما را راهنمایی می نماید. مشاور تمام اطلاعاتی که به شما می دهد همان دانش و تجربه خودش است. در واقع با استفاده از این دانش و تجربه به شما کمک می کند که بتوانید قله را فتح کنید. تمامی خطرات و احتمالات را به شما گوشزد خواهد کرد.

  •  منتور

منتور همان شخصی است که در بالای قله ایستاده و شما را حمایت می نماید. منتور تجربه بیشتری دارد، زیرا یک بار این مسیر را آمده است و اطلاعات دقیقی از آن دارد. تمام تجربه خود را به طور خالص به شما ارائه می‌دهد. در این صورت می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری از کوه بالا بروید.

  •  کوچ

کوچ همان شخصی است که از ابتدا تا انتهای مسیر همراه شما است؛ دانش و تخصص شخص خاصی را به شما انتقال نمی دهد اما به طور کامل از شما محافظت می کند. او گونه‌ای از شما حمایت می کند که توانایی های درونی خود را برای بالا رفتن از کوه به کار بگیرید. اگر ساده تر بخواهیم برای شما توضیح دهیم، باید بگویم که کوچ فردی است که به شما کمک می کند تا بتوانید استعدادها و توانایی های خود را بشناسید. سپس می توانید با اراده خود بهترین استراتژی ها را برای خود به کار بگیرید.

تفاوت بین کوچینگ و منتورینگ در چیست؟

برای این که بتوانید خیلی راحت تر متوجه تفاوت بین یک کوچینگ و منتورینگ بشوید، ابتدا بهتر است تا به بررسی عملکرد دقیق کار منتورینگ بپردازیم.

باور خودت برای موفقیت؛ از خود موفقیت هم مهم تره

برای آشنای بیشتر با بیزنس کوچینگ اینجا کلیک کنید.

منتور کیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

منتورینگ به معنای سفر به تجربیات دیگران است. شما می‌توانید رابطه شاگرد استادی را برای آشنایی با وظایف یک منتور در نظر بگیرید. در این صورت بهتر متوجه کارکرد یک منتور می‌شوید. حال می‌خواهیم بدانیم که چه کسانی بهتر است که از یک منتور در کار خود کمک بگیرند؟ در واقع باید بدانید که افرادی که سؤالاتی در زندگی خود دارند، می‌خواهند با توجه به تجربیات دیگران (منظور از افراد متخصص) به پاسخ سؤالات خود برسند. در این حالت منتور به این افراد کمک می‌نماید.

نکته قابل توجه این است که منتور پیشنهادات خود را ارائه می دهد و به افراد دیگر راهنمایی می کند. به این شیوه جواب سوالات فرد مراجعه کننده داده می شود. به زبان ساده تر باید بدانید که منتور شخصی است که تجربه تخصص خود را به افرادی که دارای تجربه و تخصص کمتری هستند، ارائه می دهد. منتور از تجربه و تخصص و مهارت های خود کمک می گیرد تا افراد تحت نظر خود را در مسیر صحیح رشد حمایت نماید.

توجه داشته باشید که یک منتور با استفاده از از تجربه ها و آموخته های شخصی خود به افراد تحت نظر خود کمک می‌نماید. این موضوع باعث می‌شود تا اعتماد و اطمینان بیشتری از سوی کارمندان و افراد تحت نظر خود جذب نماید. به طور کلی باید بدانید که یک منتور یک الگوی حرفه‌ای برای افراد دیگر است.

آشنایی با تفاوت های بین کوچینگ و منتورینگ

  •  تفاوت اولی که بین یک کوچینگ و منتورینگ وجود دارد این است که منتورینگ نیاز به طراحی دارد، اما در مقابل کوچینگ موضوع از پیش طراحی شده نمی‌باشد و در طول زمان شکل می گیرد.
  •  تفاوت دومی که می توان بین آنها اشاره کرد این است که منتورینگ حالت بلند مدت دارد. در مقابل کوچینگ هم می‌تواند به حالت کوتاه مدت و یا هم می تواند به حالت بلند مدت باشد.
  •  تفاوت سوم بین کوچینگ و منتورینگ در ایجاد ارتباط کاملاً غیررسمی بین کارمند تازه کار و منتور است. کوچینگ به دنبال یک ساختار رسمی تر است.
  •  تفاوت چهارم این است که معمولاً در کسب و کارها و مشاغل از منتورینگ کمک گرفته می شود. اما شما می‌توانید از یک کوچینگ هم در کسب و کار خود و هم در زندگی شخصی کمک بگیرید.
  •  تفاوت پنجم بین کوچینگ و منتورینگ این است که منتور به توسعه مهارتهای یک کارمند تازه کار در فعالیتهای کنونی و آینده می پردازد. در واقع این موارد جزء اولویت‌های او است. اما باید بدانید که اولویت‌های یک کوچ بهبود عملکرد و تاثیرگذاری بیشتر در عملکردهای فعلی مراجعه کننده است.
  • تفاوت ششم این است که کوچینگ یک حالت وظیفه گرایی دارد به این صورت که تمرکز او بر روی مسائلی مانند مدیریت بهتر و تاثیرگذارتر، به طور کاملا واضح و شخص صحبت کردن، یادگیری بهتر و … است. منتورینگ یک حالت روابط گرا دارد. تمام تلاش او به این صورت است که یک محیط کاملا ایمن و سازگار ایجاد نماید تا افراد و سازمان‌ها بتوانند خیلی راحت در ارتباط با موفقیت حرفه‌ای و شخصی خود با او صحبت کنند.
کوچینگ در چه زمان هایی مناسب است؟
چه زمانی از کوچینگ در سازمان استفاده می شود؟
  •  زمانی که یک شرکت یا سازمان در حال تلاش برای بهبود توسعه عملکرد کارکنان خود در زمینه های خاصی هستند.
  •  زمانی که یک شرکت کارکنان کاملاً مستعد و توانایی دارد اما آنها در حد انتظار عمل نمی کنند.
  •  زمانی که یک سیستم کاملاً جدید و نو پا وارد شرکت می شود.
  • زمانی که یک گروهی از از افراد شرکت نیاز به بهبود و بالا بردن شایستگی های خود در زمینه های مختلف دارند.
چه زمانی از منتورینگ در سازمان ها استفاده می شود؟

همان طور که در قسمت بالاتر هم برای شما توضیح داده ایم، زمانی که نیاز به انتقال تجربه باشد باید به سراغ منتورینگ برویم. در یک شرکت زمانی که رهبران به عنوان توسعه و بهبود استعدادهای خود از منتورینگ کمک می‌گیرند.
یک سازمان و یا شرکت برای توسعه و بهبود عملکرد کارکنان خود برای حذف موانع موفقیت از منتور کمک میگیرد.
زمانی که یک شرکت یا سازمان در تلاش است تا تخصص و تجربه داخلی خود را در کارکنان جدید و نسل‌های آینده ایجاد نماید.

آشنایی با تفاوت های بین کوچینگ و مشاور

تفاوتهای بسیار زیادی هم بین کوچینگ و مشاور وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

  • تفاوت اولی که بین مشاور روانشناسی و کوچینگ وجود دارد، این است که مشاور می داند مشکل از کجاست و سعی دارد که به مراجعه کننده کمک نماید. اما یک کوچ معتقد است که مراجعه کننده خود می داند که مشکل از کجاست.
  • تفاوت دوم به این موضوع اشاره دارد که مشاور روانشناس بهترین راهکارها و راه حل های پیشنهادی را ارائه می دهد. در مقابل کوچ سعی دارد سوالات مختلفی از شما بپرسد. در این صورت شما به عنوان مراجعه کننده می توانید راه‌حل‌های مشکل خود را بیابید.
  • تفاوت سوم بر این موضوع دلالت دارد که مشاور پیشنهاد و توصیه های خود را با علم و دانشی که دارد، بیان می کند. در مقابل کوچ سعی دارد تا شما را به عنوان مراجعه کننده در گرفتن بهترین تصمیمات و راه حل ها مستعد سازد.
  • تفاوت چهارم به این صورت است که مشاور در زمینه حرفه و تخصص خود بهترین مشاوره ها را به افراد می دهد.

به طور کلی باید بدانید که کوچ بهترین سوالات را از مراجعه کننده می پرسد تا به این شیوه بتواند انگیزه افراد را افزایش دهد. به این شیوه آنها می‌توانند در کسب و کار و حتی زندگی شخصی خود بهترین عملکرد را داشته باشند.

بهره مندی از تجربه های منتورینگ
مشاوره،کوچینگ و یا منتورینگ کدام یک برای من مناسب است؟

حتماً شما هم می خواهید بدانید که کدام یک از این سه مورد برای شما مناسب تر است؟ به دنبال کدام یک باید باشید؟ برای بررسی و پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

کوچینگ:

  1.  افراد باید زمانی به دنبال کوچینگ بروند کهتمایل داشته باشند که در عملکرد کاری خود توانمند و قدرتمند شود.
  2. اگر زمان کافی برای حل راهکار ها و مسائل خود دارید. در این بین می خواهید که به صورت کاملا ریشه‌ای خود را برای ادامه کار قدرتمند سازید.
  3. اگر برای حل مسائل دانش و مهارت کافی دارید، اما نمی دانید که چطور باید از آنها استفاده کنید؟
  4. زمانی که نیاز به نوآوری و خلاقیت بیشتری دارید.
منتورینگ:
  1. مخاطب باید زمانی به دنبال منتورینگ برود که در آن حوزه مربوطه هیچ گونه تجربه ای ندارد. در این صورت می تواند از تجربه یک منتور استفاده نماید.
  2. افراد به تازگی وارد یک شغل جدید شده اند و هنوز تجربه و تخصص کافی در آن ندارند.
  3. مخاطب زمان کافی برای حل مسائل و مشکلاتی که به وجود آمده است ندارد.
مشاوره:
  1. افراد زمانی باید به دنبال مشاوره بروند که هیچگونه تلاشی و حتی تمایلی برای توانمندسازی خود ندارند.
  2. اگر مخاطب زمان کافی فرصت مناسب برای حل مسائل و مشکلات ندارد.
  3. زمانی که مخاطب در مورد مشکلات پیش آمده دانش و مهارت کافی ندارد.
  4. زمانی که مخاطب حوصله و توان کافی برای فکر کردن و پیدا کردن راهکارهای مناسب ندارد.

کاربرد کوچینگ در کدام حوزه ها بیشتر است؟

به طور کلی باید بدانید که هر زمان و هر موقعیتی که احساس کنید که نیاز به رشد، شکوفایی و تغییرات مثبت بیشتری دارید، بهره مندی از مشاوره های کوچ می تواند بسیار مفید باشد. در ادامه به بررسی رایج ترین موضوعاتی که کوچینگ برای آنها به افراد کمک می کند می پردازیم.

  • رسیدن به اهداف در کسب و کارهای نوپا و یا توسعه یافته هر موضوع و یا مشکلی که ذهن شما را درگیر کرده باشد.
  • رسیدن به اهداف شخصی در زندگی روزمره
  • خودشناسی و خودآگاهی
  • انتخاب اصولی ترین استراتژی ها در مسائل پیچیده و مهم
  • ایجاد تغییرات مثبت در زندگی فردی مانند تنظیم خواب، کاهش وزن و …
  • انتخاب یک شغل جدید و یا حتی تغییر شغلی که در آن هستید
سخن پایانی

به طور کلی باید بدانید که هر شخصی در زندگی با مسائل و مشکلاتی رو به رو می شود، که گاهی به تنهایی قدرت آن را ندارد که بتواند توانمند به آنها روبرو شود. اگر شما این مطلب را به طور کامل مطالعه کرده باشید، متوجه میشوید که در زندگی روزمره و کسب و کار خود چه مشکلی وجود دارد و چه کسی می تواند آن را برطرف نماید و در این راه به شما کمک کند. با بهره گیری و کمک از کوچینگ، منتورینگ و مشاور می توانید خیلی سریع تر و بهتر به مسائل بپردازید و رشد قابل توجهی در زندگی شخصی و کسب و کار خود داشته باشید.
امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد تفاوت‌های بین کوچینگ، منتورینگ و مشاور به دست آورده باشید.

 

برای آشنایی بیشتر با بیزنس کوچینگ اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *