اگر جایگاه نداشته باشید مجبور به …. اضافی هستید .
( این نقطه چین رو شما باید پر کنید )

اما من میگم اگر جایگاه نداشته باشید مجبور به توضیح اضافی هستید .

آدم معتبر یک حرفی میزنه ، حرفش رو میخرن ؛ آدمی که اعتباری نداره باید اینقدر توضیح بده من اینم ، من اونم ، اگه باور کنه ؟!

جنس من اینه ، کالای من اینه ، ماست من شیرین هست !!
این بدرد نمیخوره ؟!!!!!!
جایگاه سازی یعنی فکر نکردن مشتری به هیچ چیز حتی ….
حتی چی ؟
حتی قیمت …
یعنی قیمت بالا هم باشه در موردت نباید فکر بکنه ؟!!!!
بنز قیمتش بالا هست ؛ جایگاهی رو ساخته که چی ؟
ما بنزیم ؟ نه
ولی خیلی راحت میتونیم تو این همه همکارایی که اسمش نمیشه اصلا رقیب گذاشت ، میتونید بیاید بالا کافیه بلد باشید چه کاری رو انجام بدید.
اگر جایگاه نداشته باشی باید توضیح بدین و این یعنی توضیح اضافی .
جایگاه سازی (نبردی در ذهن)
اولین موضوعی که در تدوین استراتژی برند مورد توجه قرار می‌گیره ، جایگاه سازی برند (Brand Positioning) است.
جایگاه سازی مالکیت یک مفهوم یا واژه در ذهن مخاطب هست ؛ به بیان بهتر، علم و هنر خلق تصویر برند در ذهن مشتری که منجر به داشتن سهم در ذهن مخاطب میشه.

جایگاه سازی یعنی ایجاد تمایز معنادار به منظور اینکه فاصله برند با مشتری به کمترین میزان و فاصله با رقیب به بیشترین میزان برسه (همزمان با رفع نیاز مشتری، از رقیب هایتان فاصله بگیرید).

– در تدوین استراتژی جایگاه سازی می‌بایست سه نکته را مد نظر داشت :

  1. تعریف رقیب
  2. تحلیل رقبا
  3. موضع گیری برابر رقبا

 

– گام‌های اصلی فرآیند جایگاه سازی :

گام اول: انتخاب بازار هدف، جامعه هدف خود را بخش بندی کنید(Segmentation) و سپس مشتری نهایی خود را بشناسید (Persona).

گام دوم: تحلیل رقبا، رقابت میتواند در سطح محصول(دلستر و آب معدنی)، رده محصول(کوکاکولا و ویتامین C) و کلاس محصول(ردبول و مانستر) باشد.

گام سوم: شناخت شباهت‌ها و تمایزها،

شباهت‌ها (Points of Parity): نقاط مشترک محصول شما با رقبا (مانند محصول با کیفیت، درگاه پرداخت آنلاین، ارسال رایگان). این نقاط اشتراک از بایدهای حضور در آن صنعت و رقابت حکایت دارد، درصورتی که این بایدها (بهتر است بگوییم حداقل‌ها) را نداشته باشید اصلا در میان گزینه‌های مشتری قرار نمی‌گیرید.

تمایزها (Points of Difference): این مفهوم با برخی از مفاهیم مارکتینگ مانند USP و SCA تشابه زیادی دارد. ویژگی‌ها یا مزایایی که بصورت پیشنهاد قطعی، بی رقیب و مردم پسند ارائه می‌شود و به نوعی مزیت رقابتی پایدار و مرتبط با فعالیت‌های بنیادی کسب و کار است و مخاطب را بر اساس تداعیات ذهنی مثبت خود به این باور می‌رساند که این برند از رقبا برتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در کلاس های آموزش و توسعه فردی ، مهارت آموزی کسب و کار ها میتوانید از طریق شماره تماس 09215880327 بخش آموزش در ارتباط باشید.

جهت دریافت وقت مشاوره اینجا کلیک کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *