المان های اساسی در انتخاب نام برند

امروزه معمولاً هر کسب و کاری در راستای برند سازی محصولات و خدمات خود تلاش می‌کند. حتماً برای شما هم سؤال است که چرا باید برای کسب و کارهای خود برند سازی انجام دهیم؟ همان‌طور که می دانید این روزها رقابت در بین هر شغلی بسیار گسترش یافته است. شما هر نوع کسب و کاری را انتخاب نمایید، با یک جستجوی کوچک متوجه می‌شوید که رقابت‌های بسیار شدیدی در آن وجود دارد. زمانی که شما به عنوان صاحب کار، دست به برند سازی بزنید، در نهایت محصول شما شناخته شده تر می‌شود.

در نتیجه فروش بیشتری خواهید داشت. البته این اتفاق زمانی می‌افتد که شما برند سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. نکته قابل توجه این است که حتی لوگو و نام برند هم تأثیر بسیار زیادی در فروش و شناخته شدن محصولات و یا خدمات شما دارد. شما در این صورت با انتخاب یک نام معنادار، نامی تجاری و ماندگار برای کسب و کار خود انتخاب خواهید کرد. در این مطلب سعی داریم اطلاعاتی در مورد المان‌های اساسی در انتخاب نام برند به شما بدهیم.

نکات طلایی در انتخاب نام برند

نکاتی طلایی در انتخاب نام برند

قطعاً برند سازی کاری بسیار راحت و آسان نیست. شما برای این کار نیاز دارید که یک برنامه تجاری منظمی را انجام دهید. تحقیقات بازار هم در این بین بسیار اهمیت دارد. ارائه نمونه‌های اولیه به همراه تجزیه و تحلیل رقبای خود از دیگر مواردی است که برای برند سازی باید به آن بپردازید. بعد از گذشت چندین ماه و با انجام این فعالیت‌ها در نهایت شما آماده هستید تا طرح را به یک تجارت سودآور و مفید تبدیل کنید. این موارد خود نیاز به مدت زمانی طولانی دارد، با انجام تمامی این فعالیت‌ها و تلاش‌ها، شما امیدوار هستید که کسب و کار شما بیشتر دیده شود. به همین علت است که توصیه می‌شود به هیچ عنوان انتخاب نام برند را دست کم نگیرید.

 

چگونه متوجه شویم که نام مناسبی برای برند خود انتخاب کرده ایم؟

قبل از اینکه کار خود را ادامه دهید، برای شرکتی که به تازگی راه اندازی کرده‌اید، نام مناسب انتخاب کنید. در ابتدا برای انتخاب نام ممکن است چندین ایده مد نظر داشته باشید. اما می‌خواهیم بدانیم که چطور باید متوجه شویم که نام انتخابی برای کسب و کار و شرکت ما مناسب است یا خیر؟ شاید در ابتدا تصور کنید که بحث نام‌گذاری برای شرکت در ابتدای کار چندان مهم نیست. اما این باور کاملاً اشتباه است. شما باید بدانید که انتخاب نام مناسب یکی از با ارزش‌ترین و مهم‌ترین جنبه‌های کسب و کار شما به حساب می‌آید.

نام شرکت در سال‌های نه چندان دور تصویر برند شما را می‌سازد. به همین علت است که حتماً باید در همان ابتدا به درستی انتخاب شود. همین موارد که به نظر جزئی می‌آید، باعث می‌شود تا شما نسبت به رقبای خود پیشی بگیرید. اگر شما بعد از گذشت مدت زمانی، تصمیم بگیرید که نام تجاری شرکت خود را تغییر دهید، در ادامه با چالش‌هایی روبه‌رو خواهید شد که حل و فصل کردن آنها کار آسانی نیست. تا به اینجا متوجه اهمیت نام تجاری شرکت برای شروع کسب و کار شده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه روند این نام‌گذاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

رمز و رازهای اصولی برای استراتژی نام برند قدرتمند

حتما از این راهنما قبل از نهایی کردن نام تجاری کسب و کار خود استفاده نمایید. تنها با رعایت همین موارد نامی معتبر و مناسب برای برند خود انتخاب خواهید کرد.

  • کوتاه انتخاب کردن نام برند

زمانی که افراد نام برند شما را به زبان می آورند، باید این نام تجاری به راحتی بر روی زبان بنشیند. به این معنا که آنها نباید با گفتن نام تجاری برند شما به نفس نفس بیفتند. بهتر است نامی کوتاه و معنادار انتخاب کنید. قبل از انتخاب نام، به نام‌های برخی از برندهای معتبر که در سراسر جهان وجود دارد، فکر کنید. نامهای برندهایی مانند نایک، اپل و … به راحتی در زبان می‌نشینند. طبق مطالعاتی که یک کارگزار بیمه انگلیس انجام داده است، طول نام یک شرکت حداقل باید ۲۲ کاراکتر باشد. همین موضوع باعث شده است تا بیش از نیمی از کسب و کارهای موجود، نام تجاری خود را بین ۱۷ تا ۲۴ کاراکتر انتخاب نمایند. این موارد المان های اساسی در انتخاب نام برند هستند.

عنوان نام برند کسب و کار شما مانند یک جمله باشد. اگر گاهی نیاز است که از دو کلمه برای نام تجاری برند خود استفاده کنید، بهتر است هر دو کلمه کوتاه باشند. در این حالت هنگام تلفظ بسیار آسان خواهد بود. علت دیگری که توصیه می‌شود نام تجاری حتماً کوتاه باشد، این است که مصرف‌کنندگان و مخاطبین به راحتی آن را به خاطر می سپارند. این موضوع در مبارزات بازاریابی کمک شایانی به شما خواهد کرد.

  • املای راحت اسم برند

زمانی که نامی را برای برند تجاری خود انتخاب کردید، به املای آن هم توجه داشته باشید. در مرحله اول بهتر است خود را به جای مصرف کننده قرار دهید. زمانی که شما نام تجاری برند خود را در تلویزیون، رادیو و … می‌شنوید، اگر به آن محصول و خدمات نیاز داشته باشید و یا در مورد آن کنجکاوی کنید، حتماً مشتاق می‌شوید که جستجویی در مورد آن انجام دهید. به احتمال زیاد تمایل دارید که آن را به صورت آنلاین جستجو کنید. اگر نام تجاری املایی سختی داشته باشد، مصرف کننده نمی‌تواند آن را جستجو کند. حتماً نام‌هایی را انتخاب کنید که املای مشخص و آسانی داشته باشند. حتی اگر نام تجاری عجیب و غریب و سخت شما در جایی هم نوشته شده باشد، باز هم مصرف کننده آن را از یاد خواهد برد و نمی‌تواند آن را هجی کند. این موضوع یکی از المان‌های اساسی در انتخاب نام برند است.

انتخاب نامی منحصر به فرد و خاص

 

  • تک و منحصر به فرد باشید!

حتماً شما هم تمایل دارید که نام تجاری برند و کسب و کار شما منحصر به فرد و بی نظیر باشد. شما باید نامی خاص و به یادماندنی انتخاب نمایید. به همین سبب بهتر است از نام‌های معمولی دست بکشید. برای انتخاب نام تجاری از نام برندهای رقبای خود تقلید نکنید. نامی به یاد ماندنی، کوتاه و منحصربه‌فرد انتخاب کنید.

 

  • نام تجاری برند خود را به چیز خاصی محدود نکنید!

ممکن است کسب و کار شما بر روی محصول مشخص یا مکان یا بازار خاصی هدف‌گذاری شده باشد، این موضوع به این معنی نیست که شما حتماً باید نام تجاری خود را به مورد خاص و مشخصی اختصاص دهید. به عنوان مثال تصور کنید که شما کسب و کار راه اندازی کرده‌اید که در ارتباط با شلوار جین مردان است، قطعاً در این راستا نام‌گذاری برند و شرکت شما به عنوان شلوار جین برای مردان ایده مناسب و خوبی نیست. برای مثال اگر نام برند خود را بر اساس موقعیت مکانی کسب و کار خود انجام دهید، بعد از گذشت مدت زمانی با تغییر مکان، نام برند شما هم باید تغییر کند. در این صورت چالش‌های بسیار زیادی به وجود خواهد آمد. به طور کلی شما باید نامی را انتخاب کنید که همیشه برای برند شما ماندگار باشد و نیازی به تغییر آن نداشته باشید.

  •  به تلفظ نام تجاری خود توجه داشته باشید

گاهی اوقات ممکن است یک نامی بر روی کاغذ بسیار خوب و مناسب به نظر برسد. اما زمانی که صحبت از آن می‌شود، تلفظ خوبی نداشته باشد. در قسمت بالاتر هم برای شما توضیح داده‌ایم که نام تجاری باید به راحتی هجی شود و در عین حال تلفظ خوبی هم داشته باشد. به این موضوع توجه داشته باشید زمانی که نام تجاری کسب و کار خود را بر زبان می‌آورید، با نام‌های دیگر به اشتباه گرفته نشود.

  • تحقیقاتی در پروفایل های رسانه های اجتماعی انجام دهید

نکته قابل توجه این است که نام تجاری برند شما حتماً باید در تمامی کانال‌های بازاریابی‌تان مشترک و ثابت باشد. حتماً در رسانه‌های اجتماعی تحقیقاتی انجام دهید تا نام تجاری انتخابی شما در رسانه‌ها وجود نداشته باشد. از جمله این رسانه‌ها می‌توان به فیس‌بوک، اینستاگرام و … اشاره کرد.

  • نامی گیرا انتخاب کنید

نام شما باید در ذهن مخاطب به خوبی ماندگار شود و به راحتی فراموش نشود. اگر شما کار خود را به تازگی شروع کرده‌اید، حتماً باید نگاهی به آینده هم داشته باشید. در همین راستا نگاهی به کمپین‌های بالقوه بازاریابی داشته باشید. شما باید نام تجاری برند و کسب و کار خود را با تبلیغاتی که در آینده برای آن برنامه ریزی دارید، تطابق دهید. برای این موارد می‌توانید از قوه تخیل و احساس خود و بازخورد دیگران استفاده کنید.

  • نام تجاری به هیچ عنوان نباید از قبل ثبت شده باشد

پس از اینکه نام تجاری خود را انتخاب کردید باید به ثبت شرکت بپردازید. در این حین باید توجه داشته باشید که نام تجاری شما نباید از قبل ثبت شده باشد زیرا در این صورت ممکن است کشور یا منطقه شما از ثبت این نام جلوگیری کند.

  • هیچ نیازی نیست که شما به تنهایی در جستجوی نامی برای برند خود باشید.

در این بین حتماً ایده‌هایی را در نظر بگیرید تا تصمیم نهایی گرفته شود. اگر شما یک تیم و یا شریک کاری دارید حتماً از آنها هم برای انتخاب نام برند کمک بگیرید. در واقع می‌توانید یک بحث گروهی داشته باشید. در این بین حتماً ایده‌های خود و افراد دیگر را یادداشت کنید. سپس می‌توانید این ایده‌ها را با افراد دیگر مانند دوستان و اعضای خانواده خود مطرح کنید. حتماً بازخورد آنها را به عنوان مصرف کننده و مخاطب بررسی کنید.

المان های اساسی در انتخاب نام برند تجاری
  • نام مرتبط برای برند خود انتخاب کنید

 

در قسمت بالاتر برای شما توضیح داده‌ایم که نام تجاری برند خود را محدود به چیز خاصی نکنید. اما این موضوع به این معنا نیست که نامی بی ربط و کاملاً تصادفی برای کسب و کار خود انتخاب کنید. برای مثال تصور کنید که شرکتی که به تازگی تأسیس کرده‌اید بر روی امنیت اینترنت فعالیت دارد. شما نباید نامی غیر مرتبط برای آن انتخاب کنید. بلکه باید تلاش کنید تا نامی کاملاً مرتبط با موضوع کاری خود انتخاب نمایید.

  • لوگوی مناسبی در نظر بگیرید

همان‌طور که میدانید نام تجاری برند شما با تلاش‌های بازاریابی شما در ارتباط است، به همین علت زمانی که نام تجاری برای برند خود انتخاب می‌کنید باید طراحی لوگوی آن را هم در نظر بگیرید. سعی کنید از طرح‌های مختلف و رنگی استفاده کنید تا تأثیر بسزایی در فروش شما داشته باشد. همان‌طور که می دانید تصاویر خیلی سریع‌تر در ذهن انسان نسبت به کلمات پردازش می‌شوند. زمانی که شما یک لوگوی به یاد ماندنی ایجاد کنید، مخاطبین و مصرف‌کنندگان خیلی سریع‌تر نام تجاری شما را به واسطه آن لوگو به خاطر خواهند آورد.

  • خودتان را سردرگم نکنید

قرار نیست که شما تمام وقت و انرژی خود را برای انتخاب نام برند بگذارید. به این معنا که خودتان را گیج و سردرگم نکنید. انتخاب نام نباید یک زمان طولانی از شما بگیرد. برای مثال یک پروژه ۶ ماهه از زمان خود را صرف انتخاب نام نکنید. یک شرکت تازه تأسیس نیاز به صرف زمان برای موارد دیگر هم دارد. زمانی که نام برند تجاری خود را انتخاب کردید، باید از خودتان بپرسید که آیا این نام کامل است یا خیر؟ زمانی که نام تجاری برند خود را انتخاب کردید، موارد زیر را در آن بررسی کنید.

اگر تمامی این موارد در انتخاب نام شما سهیم بوده‌اند، دیگر حساسیت زیادی به خرج ندهید. در واقع در این صورت المان های اساسی در انتخاب نام برند رعایت شده است. تمام مواردی که برای شما بیان کرده‌ایم، در انتخاب نام ضروری هستند.

  1. دامنه دسترسی داشته باشد.
  2. افراد دیگر در رسانه‌های اجتماعی آن نام را انتخاب نکرده باشند.
  3. بازخوردهای خوبی نسبت به آن وجود داشته باشد.
  4. امکان تبدیل آن به علامت تجاری وجود داشته باشد.
سخن پایانی

به طور کلی باید بدانید نامی که برای شرکت تازه تأسیس خود انتخاب می‌کنید، هویت شما است. به همین علت نباید انتخاب نام را پیش پا افتاده و در مدت بسیار کوتاهی انجام دهید. حتماً در راهنمایی‌هایی که در این مطلب برای شما قرار داده‌ایم، برای انتخاب المان‌های اساسی در انتخاب نام برند استفاده کنید. بهتر است در همان ابتدا وقت کافی برای انتخاب نام تجاری خود بگذارید. در این حالت دیگر در آینده مجبور نیستید تا همین زمان را برای صرف تغییر نام تجاری بگذارید. همان‌طور که می دانید تغییر نام تجاری، چالش‌ها و دردسرهای خاص خودش را دارد.

امیدوارم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد المان‌های اساسی در انتخاب نام برند به دست آورده باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *