فروش اجتماعی یکی از استراتژی های ایجاد تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی مختلف است.

فروش اجتماعی چیست؟ فروش هدف نهایی بسیاری از کسب و کارها و کمپین های تبلیغاتی آنهاست. به این منظور باید بعد از ایجاد روابط سازنده و اعتمادسازی از طریق روش های مناسب فروش انجام شود. فروش اجتماعی یکی از استراتژی های ایجاد تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی مختلف است. اگر می خواهید در زمینه فروش به شکلی موفق عمل کنید باید با این تکنیک تعامل و اعتمادسازی نیز آشنایی داشته باشید. در این مقاله از سجاد صفایی با ما همراه باشید تا صفر تا صد فروش اجتماعی و تکنیک های آن را یاد بگیرید.

فروش اجتماعی چیست؟

برای این که بتوانید از تکنیک فروش اجتماعی برای رشد کسب و کارتان استفاده کنید، باید به این سوال پاسخ دهید که فروش اجتماعی چیست؟ فروش اجتماعی به معنای استفاده از کانال های شبکه های اجتماعی مختلف، برای برقراری ارتباط با مشتریان، توسعه تعامل با آنها و جذب سرنخ های ورودی جدید است. این تکنیک به کسب و کارهای مختلف کمک می کند تا در مدت زمان کوتاهی به تارگت های فروش خود دست پیدا کنند.

فرقی نمی کند که چه نوع کسب و کاری دارید، در هر حوزه ای که فعالیت می کنید توصیه می کنیم فروش اجتماعی را به عنوان یک روش مدرن برای فروش و ایجاد تعامل جدی بگیرید. با اجرا کردن استراتژی های فروش اجتماعی، می توانید در کنار برندسازی و جلب اعتماد مخاطبان میزان فروشان را افزایش دهید. این کار مستلزم آن است که با تکنیک ها و استراتژی های فروش اجتماعی آشنا شوید.

نبایدها در فروش اجتماعی

قبل از آنکه به سراغ جزئیات بیشتر درباره تکنیک فروش اجتماعی برویم، باید به دو نکته در رابطه با این تکنیک توجه داشته باشیم. نکته اول این است که در فروش اجتماعی باید خلاقیت داشته باشید. از تکرار تبلیغ های قدیمی خودداری کنید. از طرفی شما نباید یک تبلیغ یکسان را در شبکه های اجتماعی پست یا برای همه ارسال کنید. زیرا این موضوع در وهله اول باعث اسپم شدن پیام ها می شود و از طرفی تبلیغات شما را همچون میلیون ها تبلیغ دیگر عادی و معمولی جلوه می دهد.

فروش اجتماعی چیست

نکته دوم آن است که منظور از فروش اجتماعی اضافه کردن مخاطبان جدید در لیست ایمیل مارکتینگ نیست! در واقع هر کسی که فکر می کند فروش اجتماعی به معنای ایمیل مارکتینگ یا روش های مشابه آن است، این تکنیک فروش را به خوبی درک نکرده. تکنیک فروش اجتماعی به ساختن تعاملات عمیق و معنادار و برندسازی نیاز دارد. در واقع کسب و کار شما و محصولاتتان باید یک هویت اجتماعی در میان مردم داشته باشند تا بتوانید آنها را به فروش برسانید.

آشنایی با شاخص فروش اجتماعی

منظور از شاخص اجتماعی یا SSI عبارت Social Selling Index است. شاخص فروش اجتماعی، معیاریست برای اندازه گیری میزان تلاش های فروش اجتماعی یک برند و تاثیر آن. شاخص فروش اجتماعی چیست؟ سر و کله این مفهوم نخستین بار در سال ۲۰۱۴ توسط شبکه اجتماعی لینکدین معرفی شد. بر اساس آنچه که لینکدین می گوید شاخص فروش شامل چهار عنصر است که از آن برای تعیین امتیاز کسب و کارها استفاده می شود. در واقع فاکتور شاخص فروش به ۴ سوال زیر پاسخ می دهد:

  • برند خود را با یک پروفایل لینکدین حرفه ای معرفی کرده اید؟
  • افراد مناسب را در پلتفرم پیدا کرده اید؟
  • محتوای مناسب و الهام بخش به اشتراک گذاشته اید؟
  • به ایجاد و تقویت روابط پرداخته اید یا خیر؟

منبع شاخص فروش اجتماعی چیست؟ برای پیدا کردن امتیاز SSI خود باید وارد اکانت لینکدین شوید و به داشبورد شاخص فروش اجتماعی مراجعه کنید. از این طریق به راحتی می توانید امتیازی که لینکدین به شما داده را مشاهده کنید. این شاخص، نقطه شروعی است برای کسب و کارهایی که می خواهند از استراتژی فروش اجتماعی برای رشد کسب و کار خود استفاده کنند. پس همین الان به اکانت خود در لینکدین مراجعه کرده و وارد بخش داشبورد شاخص فروش شوید و امتیاز  SSI خود را مشاهده کنید.

کدام پلتفرم برای فروش اجتماعی مناسب است؟

همانطور که از نام این تکنیک مشخص است باید از پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی برای هدف گیری مخاطبان استفاده شود. برای انتخاب پلتفرم مناسب باید ابتدا رویکرد کسب و کارتان را در فروش اجتماعی مشخص کنید. البته مخاطب هدف، سن و سال و دیگر ویژگی های آن نیز در انتخاب پلتفرم مناسب تاثیرگذار است.

دو پلتفرم اینستاگرام و توییتر جزو شبکه های اجتماعی محبوبی هستند که اغلب افراد جامعه در آن یک اکانت دارند. به همین دلیل هم عمدتاً یکی از این دو پلتفرم گزینه مناسب برای تعامل با مشتریان و فروش اجتماعی است. این شبکه های اجتماعی ابزارهای مناسبی برای ارتباط با مشتریان در اختیار شما قرار می دهند و به همین دلیل برای ایجاد روابط صمیمانه با مخاطب گزینه مناسبی هستند.

فروش اجتماعی یکی از استراتژی های ایجاد تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی مختلف است.

اگر می خواهید حرفه ای تر عمل کنید باید وارد پروفایل لینکدین خود شوید و در این شبکه اجتماعی هم فعالیت داشته باشید. لینکدین به خصوص برای کمپانی های B2B گزینه مناسبی محسوب می شود. در این شبکه اجتماعی متخصصان کارشناسان و کسب و کارهای مختلف می توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و شبکه سازی کنند. بنابراین یکی از بهترین پلتفرم ها برای فروش اجتماعی و شناساندن کسب و کارتان به دیگران از پلتفرم هایی مثل لینکدین، اینستاگرام، توییتر یا یوتیوب هستند.

جمع بندی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با فروش اجتماعی چیست و اهمیت استراتژی فروش اجتماعی در پلتفرم های مختلف آشنا کنیم. شما از طریق این استراتژی می توانید توجه مخاطبان را به محصولات و خدماتتان جلب کرده اعتمادسازی کنید و در نهایت میزان فروش خود را افزایش دهید. ما در وب سایت سجاد صفایی تلاش می کنیم تا بهترین و کارآمدترین استراتژی های فروش و بازاریابی را به شما آموزش دهیم. فراموش نکنید که این مقاله مفید را با همکاران و دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید.​

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *