چرا طراحی لوگو مهم است ؟

امروزه طراحی به یاد ماندنی لوگو برای هر کسب و کاری ضروری است. لوگوی به یاد ماندنی ابزاری مؤثر در دست بازاریاب‌ها برای ساختن هویت برندی قابل اعتماد برای کسب و کارها به شمار می‌رود. اما اصول‌های پایه‌ای زیادی برای ساخت لوگویی منحصر به فرد وجود دارد. اگر برای طراحی لوگو خوب فکر شود، لوگو می‌تواند باعث رشد کسب و کار شود. در ادامه با ما همراه باشید تا 8 گام مهم و اساسی اصول طراحی لوگو را برایتان شرح دهیم.

ابزارهای بصری بسیاری وجود دارند که کسب و کارها به تهیه آنها فکر می‌کنند. این ابزار شامل لوگو، بروشور، کارت ویزیت، وب‌سایت، نرم افزارهای موبایلی، بسته بندی، تراکت و غیره می‌شوند. اما لوگو مهم‌ترین آنهاست. لوگو به مشتری کمک می‌کند محصول شرکت شما را در یک نکته بشناسد.

طراحی لوگو و رعایت نکات

چرا رعایت اصول طراحی لوگو اهمیت دارد؟

لوگو در پیشبرد دنیای رقابتی امروز اهمیت بالای دارد. کسب‌وکار شما باید با شرکت‌های به نام (قدیمی و تازه‌کار) رقابت کند. یقیناً طرح بازاریابی مناسب ضروری، اما مهارت‌های ارتباط تصویری نیز به همان اندازه مهم هستند. با کمک ابزارهای تصویری مثل لوگو، کسب‌وکار می‌تواند ارتباطی آنی با مخاطب برقرار کند.

حتماً میدانید و قبول دارید که در دنیای فوق رقابتی امروز، اداره کردن کسب‌وکار ساده نیست. طبق گزارش ها، 80 درصد ا ز کسب‌وکارهای کوچک در همان سال اول تعطیل می‌شوند. بقیه نیز ظرف دو تا سه سال از بازار محو می‌شوند. فقط تعداد انگشت‌شماری می‌توانند جای خود را حفظ کنند.

اما کدام کسب‌وکارها شکست می‌خورند و کدام یک طعم موفقیت را می‌چشند؟ دیده شده است که شرکت‌هایی که تلاش مضاعفی کرده و سعی می‌کنند هویت بصری برند خود را قوی بسازند، در بازار موفق می‌شوند. کسانی که به برند سازی اهمیت نمی‌دهند، محکوم به شکست هستند. ایجاد ارتباط تصویری خوب با مردم برای موفقیت هر کسب و کاری مهم است؛ برای همین است که کارآفرینان امروزی بر ایجاد ارتباط تصویری منحصر به فرد تاکید ویژه‌ای دارند. اما طراحی یک لوگو خوب و مناسب دارای قواعد و اصولی است که در ادامه می‌خواهیم به بررسی اصول طراحی لوگو بپردازیم.

اصول طراحی لوگو

لوگو بخش حیاتی هر کسب و کاری در بازاری محسوب می‌شود که رقبای بسیاری در آن به دنبال جلب نظر مشتریان هستند. لوگو تبدیل به ابزار بازاریابی مؤثری شده است تا محصولات و خدمات شرکت را به مشتریان هدف برساند.اما این مزایا فقط در صورتی وجود خواهند یافت که طراحی لوگو حرفه‌ای باشد. در ادامه برخی اصول طراحی لوگو را معرفی خواهیم کرد.

  • طرحتان باید ساده باشد

یکی از اصول طراحی لوگوی خوب این است که مفهومی ساده داشته باشد. بهترین لوگو، لوگویی است که به بیننده حسی آنی و شفاف از( شما) بدهد و تمیز و عاری از در هم ریختگی باشد. به طور کلی، هر چه ساده‌تر بهتر؛ سادگی تأثیرگذارتر است.

یادتان باشد که از لوگو به شیوه‌های مختلف، در سکوهای مختلف و در فرمت‌ها و اندازه‌های گوناگون استفاده می‌شود، بنابراین جزئیات پیچیده گم می‌شوند. لوگوی قوی عناصر و المان‌های کمی دارد که هرکدامشان را می‌توان به سادگی شناسایی کرد و در انتقال حرفی که می‌خواهید بزنید، نقش دارند. اگر عناصری در لوگوی خود دارید که نقشی در کلیت طرح ندارند،آنها را دور بریزید.

بنابراین، اولین و مهم‌ترین اصل در طراحی لوگو، خودداری از پیچیدگی و ساده کردن طرح لوگو تا حد امکان است. طراح باید اطمینان حاصل کند که مخاطبان می‌توانند پیام کسب و کار را از طریق طرح لوگو بفهمند. لوگوهای پیچیده با رنگ‌ها، فونت‌ها و عناصر تزئینی بسیار می‌تواند باعث حواس‌پرتی بیننده شود و یک طرح ساده نیازی به توضیح کارشناسی ندارد و حتی بینندگان معمولی نیز می‌توانند فوراً پیام لوگو را بفهمند.

نمونه لوگو طراحی شده ، بکار رفته در بنر تبلیغاتی
  • طرح باید ماندگار و بی زمان باشد

می‌خواهید هر سال یک لوگوی جدید طراحی کنید؟ این کار برای کسب و کارهای کوچک امکان پذیر نیست. از طرف دیگر، تغییرات دائمی در طرح اصلی لوگو به دلایل مختلفی توصیه نمی‌شود. اگر لوگوی خود را مکرراً طراحی کنید، مشتریان شما سردرگم خواهند شد.

لوگو باید مدرن و امروزی باشد اما نباید چنان مد روز باشد که وقتی جریان مد رد شد، لوگوی شما قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد. چون در این صورت شرکت شما به نظر مشتریان آینده قدیمی و از مد افتاده به نظر خواهد رسید. فقط کافی است دقت کنید رویکردی کلی مدرن باشد و عناصر خاصی مثل رنگ‌ها و رویه‌ها را در لوگو به کار ببرید.

 

  • استفاده ی درست و استراتژیک از رنگ ها

توجه داشته باشید که طرح لوگوی شما باید جذاب باشد. استفادهٔ هوشمندانه از رنگ‌ها می‌تواند ظاهری منحصر به فرد به لوگوی شما بدهد. رنگ‌ها این توانایی بی‌نظیر را دارند که احساسات ما را بر انگیزند. به عنوان مثال، وقتی رنگ قرمز را می‌بینیم، حس تهاجم، عشق، انرژی و شور پیدا می‌کنیم. این یعنی اگر کسب و کار شما با محصولات یا خدماتی سر و کار دارد که مخاطب آن نسل جوان است، از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده کنید.

آبی با دوستی و هوش مرتبط است بنابراین در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، لینکدین و غیره به کار رفته است. صورتی نماد مالیمت بوده و معمولا ً در هر چیزی که مربوط به محصول زنانه مثل لباس یا کفش است، به کار می‌رود. زرد رنگ امید و تازگی و سبز رنگ طبیعت، تازگی و سلامت است. بنابراین از ترکیب رنگ‌هایی استفاده کنید که می‌توانند احساساتی را که می‌خواهید، برانگیزند. این احساسات یا عواطف پیامی هستند که می‌خواهید از طریق لوگوی خود به مشتریان هدف منتقل کنید.

  • لوگوی باید تطبیق پذیر و چند منظوره باشد.

کسب و کار شما از لوگو در سطوح مختلفی استفاده می‌کند. این سطوح می‌توانند به کوچکی مهر یا محصولات تبلیغاتی مثل خودکار باشند. اگر جزئیات شما در لوگو در چاپ به وضوح قابل مشاهده نباشند، باید لوگوی خود را دوباره طراحی کنید.

ممکن است طرح لوگوی شما پیچیده باشد. توصیه می‌شود که عناصر نامطلوب را بردارید. اگر رنگ‌ها و خطوط بسیاری وجود دارند، موارد اضافی را بردارید. همچنین، اگر لوگوی شما قرار است به عنوان بخشی از طراحی بیلبورد در سطوح بزرگ مثل بیلبورد ظاهر شود، باید از نظر اندازه و ابعاد با آن متناسب باشد. یعنی لوگو نباید از یک طرف کشیده شود. برای اینکه طراحی تطبیق پذیر باشد، در طراحی آن از نکات طراحی استفاده کنید. این شیوه کمک می‌کند توازن خوبی بین عناصر مختلف لوگو وجود داشته باشد.

برای دریافت چک لیست ها اینجا کلیک کنید.

لوگوی شما به شکل‌های مختلف و در جاهای متفاوتی استفاده خواهد شد. به عنوان مثال:

  • در طراحی تی شرت، کاله کپ، ساک و بسته بندی
  • روی خودکار، جا کلیدی و بطری آب
  • در بنرهای خیلی افقی یا خیلی عمودی
  • در پس زمینههای سیاه و سفید (از طراح خود بخواهید لوگو را سیاه و سفید نیز طراحی کند تا در صورت لزوم پاسخگوی این نیازتان باشد) به صورت سیاه و سفید باید خوب باشد.
یادتان باشد که تبلیغ کسب و کار خود را در روزنامه‌ها، مجلات ، تراکت و غیره خواهید کرد. در این تبلیغات، معمولا ناشر از آگهی‌های بدون رنگ استفاده می‌کند. در این صورت، لوگوی شما باید طوری باشد که به شکل سیاه و سفید نیز تأثیرش را بر مخاطب بگذارد. لوگوی شما در حالت رنگی تأثیرگذار است اما اگر در تبلیغات روزنامه های تأثیرگذار نباشد، باید دوباره آن را طراحی کنید. همچنین، به احتمال بسیار زیاد مدارکی را با فکس برای مشتری ارسال خواهید کرد. لوگو باید تأثیر خوبی در مدارک فکس شدهٔ بدون رنگ بگذارد. همچنین دقت کنید که لوگو در تراکت‌های تبلیغاتی نیز زیبا به نظر برسد.
  • لوگوی خود را به یاد ماندنی طراحی کنید.

یکی از ویژگی‌های لوگوهای شرکت‌های جهانی این است که شاهکارهایی به یاد ماندنی هستند. لوگوی شما باید طوری طراحی شود که مدت‌ها در ذهن مخاطب بماند. اگر این اتفاق نیفتد، لوگو نمی‌تواند وفاداری مشتریان شما را بخرد. ترفندی ساده برای اصول طراحی لوگوهای به یاد ماندنی این است که اول مفهومی منحصر به فرد داشته باشید. مفهوم طرح منحصر به فرد مفهومی است که کسی قبلا ً استفاده نکرده نباشد.

مثلا، طرح لوگوی نایک منحصر به فرد است چون یک تیک ساده است که هیچ شرکت ورزشی دیگری قبل و بعد از نایک از آن استفاده نکرده است. لوگوی پپسی یا کوکاکولا و مک‌دونالد نیز مثال‌های خوبی از طرح‌های به‌یادماندنی هستند. این لوگوها بخشی از فرهنگ اجتماعی مدرن شده‌اند. برای رسیدن به طراحی به یاد ماندی برای لوگوی خود، فقط می‌توانید به طراحان گرافیک ماهر اتکا کنید.

  • لوگوی خوب باید متناسب باشد.

لوگوی حرفه‌ای و اصولی باید متناسب با هدف مورد نظر شرکت باشد. لوگو باید برای مخاطب مورد نظر مناسب باشد. به عنوان مثال، لوگوی اسباب بازی فروشی می‌تواند رنگی و بانمک باشد اما برای یک شرکت حقوقی، نمی‌توان از این مشخصه‌ها استفاده کرد.

 

  • میراث برند

همیشه موقع طراحی یک لوگوی جدید برای برندی موجود ؛ به میراث برند توجه کنید. بسیاری از برندها به دنبال طراحی لوگویی جدید هستند تا به مشتری بگویند که با زمان، تحول پیدا کرده‌اند یا برای اینکه لوگوی خود را ساده‌تر و به یاد ماندنی‌تر بسازند. با وجود این، بسیاری از طراحان در استراتژی ساده سازی غرق می‌شوند و یادشان می‌رود که برند تاریخچه‌ای دارد. نمی‌توانید لوگوی قدیمی را کاملا نادیده بگیرید و به پیام آن و هدف برند بی‌توجه باشید.

  • آیا طراحی یک لوگو مشابه با لوگوی برندهای معروف صحیح است؟

در اصول طراحی لوگو، اورجینال بودن دارایی ارزشمندی محسوب می‌شود. مردم ذاتاً به سمت چیزی که تازه، جدید و منحصر به فرد است جذب می‌شوند. اگر لوگوی شما شبیه برندهای دیگر باشد، یا آنها را یاد برندهای شرکت‌های دیگر بیندازد، هدف لوگوی شما پایمال می‌شود.

از سوی دیگر، شاید کپی کردن لوگوی شرکتی دیگری باعث شکست شما نشود، اما باز هم کاری غیر اخلاقی و غیر قانونی خواهد بود. چرا باید شهرت محصولات خود را با کپی برداری و تقلید از طرحی معروف خراب کنید؟ البته این اتفاق به طرزی باور نکردنی در همه جای دنیا در حال اتفاق است. اما معنایش این نیست که کار درستی به شمار می‌رود.

  • طراحی لوگو چقدر اهمیت دارد؟

لوگوها انواع مختلفی دارند که با شناخت دسته بندی آن‌ها می‌توان لوگوی مناسب‌تری را برای کسب و کار خود انتخاب کرد. لوگو نماد شما است. شما با این نماد به یاد خواهید آمد. به طوری که هر جا نماد شما دیده شود نوع فعالیت‌تان و هر چیزی که از شما می‌دانند به یاد خواهد آمد. پس با لوگویی خاص به یاد ماندنی شوید.

لوگو تایپ مگنت

 

سعی کنید از طرحی استفاده کنید که برایتان هدفمند باشد. لوگو معرف شرکت، سازمان یا کسب و کار شماست. لوگو به فعالیت شما هویت می‌دهد و باعث جلب اعتماد بیشتر از سمت مخاطب می‌شود. عدم استفاده از لوگو در کسب و کار کاملا احساس خواهد شد.

  • آیا لوگوها تاریخ انقضا دارند؟

خیر، لوگوی زیبا چیزی نیست که نیاز به تغییر داشته باشد. شرکت‌هایی هستند که با وجود این که چندین سال از فعالیتشان می‌گذرد ولی هم چنان با همان لوگو قدیمی خود، در ذهن‌ها بیشتر خودشان را ثبت می‌کنند. مثل شرکت‌های ماشین سازی مانند بنز و BMW که از همان ابتدای کارشان تا کنون از یک لوگو استفاده کرده‌اند.

  • چه نوع طراحی لوگویی مناسب است؟

طراحی لوگو، حوزه‌ای بسیار وسیع است. تا به حال تعداد بی شماری لوگوهای طراحی شده دیده‌اید که هر کدام با تکنیک خاصی طراحی می‌شوند. چهار نوع تکنیک طراحی لوگو وجود دارد:

  1. طراحی لوگوهای عکس دار (آیکون)
  2. طراحی لوگوهای متن دار (تایپوگرافی )
  3. طراحی لوگو حرف نماد (مونوگرام )
  4. طراحی لوگوهای عکس و متن دار (ترکیبی )

هر کدام از این دسته بندی‌های طراحی لوگو به گونه‌ای مناسب است که در ادامه به توضیح انواع لوگوها می‌پردازیم.

طراحی لوگو های عکس دار

تصاویر تأثیر بیشتری در ذهن دارد و به راحتی در حافظه می‌ماند. اگر یک طرح زیبا داشته باشید و یا بتوانید از تصویر خوبی استفاده کنید، لوگوی شما دیگر احتیاج به متن نخواهد داشت. طراح‌های گرافیکی نیز به خوبی در ذهن می‌مانند که تعداد بی‌شماری از آن‌ها را دیده‌اید.

مثل لوگوی apple, android, twiter و … اینکه بخواهید یک طرحی داشته باشید که با نگاه کردن به آن کسب و کارتان تشخیص داده شود خوب است ولی شرکت‌هایی نیز هستند که طراحی لوگویی را انجام داده‌اند که هیچ معنی خاصی در طرحشان دیده نمی‌شود و لوگوی بسیار خوبی دارند. با این حال شما ازدیدن این طرح به یاد شرکت‌ها می افتید و دلیلش این است که خودشان به لوگو معنا می‌دهند نه لوگو به آن‌ها.

طراحی لوگوهای متن دار

اکثر مردم دنیا طرح‌های ساده‌تر را می‌پسندد می‌توانید با یک متن کوتاه یا یک طرح گرافیکی ساده، تأثیر خوبی در ذهن آنها بگذارید. مثل شرکت‌های بزرگی هم چون Yahoo و.Facebook این نوع طرح‌ها خوانا و کم گرافیک تر از بقیه مدل‌های لوگو هستند. برای کسب و کارهایی که برندینگ اهمیت ویژه و می‌خواهند اسم برندشان را معروف کنند این نوع طرح‌ها بیشتر استفاده می‌شود.

طراحی لوگو حرف نماد (مونوگرام)

این لوگوها با استفاده از حرف اول برند یا استفاده از چند حرف به صورت ترکیبی طراحی می‌شوند.نمونه‌های زیبای بسیاری برای طراحی لوگو حرف نماد وجود دارد مثل:  Skype، Pinterest ،VUITTON LOUIS از این نوع طراحی لوگو معمولاً زمانی استفاده می‌شود که اسم برند کمی طولانی باشد.

طراحی لوگوهای عکس و متن دار (ترکیبی)

طراحی لوگو ترکیبی عکس و متن دار برای برندهایی توصیه می‌شود که متن تنها و یا عکس تنها مفهوم کار آن‌ها را نرساند. با این روش می‌توان لوگوهایی طراحی کرد که قابل فهم و معنا دار باشد و یا ممکن است فردی ترجیح دهد طراحی لوگو ساده‌ای نداشته باشد و همه چیز از همان نگاه اول به لوگو مشخص باشد. شرکت‌های زیادی از این نوع طراحی استفاده کرده‌اند مثل puma, amazon و همراه اول

از چه رنگ‌هایی در طراحی لوگو استفاده کنیم؟

رنگ‌ها تأثیر زیادی روی مخاطبین شما می‌گذارند. بهترین انتخاب برای رنگ لوگو، انتخاب یک رنگ تنها است. برای کسب و کار خود رنگی مشخص انتخاب کنید و از این رنگ برای طراحی لوگو هم نیز استفاده کنید. به طور مثال اگر برای برند خود رنگ آبی را در نظر گرفته‌اید در همه جا از همین رنگ استفاده کنید تا ملکه ذهن دیگران شود.

استفاده از لوگوهایی که تغییر رنگ هویت لوگو را از بین نبرد نیز بسیار مناسب است. این که لوگو شما رنگ پذیر باشد در طراحی سایت‌تان بسیار مفید است و با هر رنگی باز هم معنی برند شما را بازگو می‌کند.

طراحی لوگو با متد های ماندگار

طراحی لوگو حرفه ای

طراحی لوگو حرفه‌ای در اصل به منحصر به فرد بودن لوگو اشاره دارد. منظور طرحی است که فقط یادآور کسب و کار شما باشد و از جایی کپی نشده باشد. این نوع طرح‌ها همانند طرح‌هایی هستند که در بیلبوردها و یا کارت ویزیت‌ها دیده‌اید و چندین ثانیه به آن طرح فکر کرده‌اید. حس خوبی که بعد از دیدن یک لوگو به شما دست می‌دهد به این معنی است که آن لوگو به صورت حرفه‌ای طراحی و پیاده سازی شده است.

لوگو صدا

لوگو صدا صدایی است که مخصوص شما تولید شده و شما می‌توانید در پادکست‌ها، تیزرها، تبلیغات و… از آن‌ها استفاده کنید. این صداها تأثیر خوبی در حافظه شنوندگان باقی می‌گذارد مانند صدایی که نوکیا در هنگام روشن شدن تلفن‌های همراه خود قرار داده بود. حافظه‌ی شنوایی در بسیاری از افراد دنیا از حافظه بینایی قوی‌تر است.
با این حال تأثیر لوگو صدا بر حافظه‌ی شنوایی برای بسیاری از کسب و کارها از یک نماد تصویری بیشتر است مانند رادیو و آموزش‌های صوتی و تصویری.

 

جمع بندی

با مطالعه‌ی این مطلب دریافتید که طراحی لوگو هیچ قاعده‌ی خاصی ندارد. در صورت رعایت کردن موارد ذکر شده می‌توانید لوگوی زیبایی را طراحی کنید. به این معنی که می‌توانید از لوگوی تصویری استفاده کنید یا از لوگوی متنی، متناسب با نوع فعالیت و علایق خود لوگوی مورد نظر را انتخاب کنید و از تکنیک‌هایی که برای طراحی آن گفته شد استفاده کنید.
به لوگوی خود معنا دهید. فرقی ندارد که از چه اصولی و کدام دسته بندی لوگو استفاده کنید مهم این است که این نماد فقط مخصوص شما باشد و نه شما از لوگوی دیگران استفاده کرده باشید نه دیگران از لوگوی شما.

اگر هنوز اقدام به طراحی لوگو برای کسب و کار خود نکرده‌اید زودتر دست به کار شوید و لوگوی انحصاری خود را به همه معرفی کنید.

برای خواندن مقالات بیشتر در سایت سجاد صفائی اینجا کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره ، ایمیل خود را اینجا وارد کنید.

جهت ارتباط با پشتیبانی از طریق شماره 09215880327 بخش آموزش در ارتباط باشید.

گرداورنده : امین مرعشی مدیر فنی 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *