اگر تعارف را کنار بگذاریم باید بگوییم که مدیر یک کسب و کار یا یک کارآفرین بودن، کار آسانی نیست و هر مدیر در این مسیر با چالش ها و مشکلات زیادی رو به رو می شود. تجربه نیز به نشان داده است که مشکلات و دغدغه‌های صاحبان کسب و کارها در هر حوزه‌ای که باشند تا حدود زیادی مشترک است. به همین بهانه ما در این مقاله از وب سایت سجاد صفایی تعدادی از سوالات مشترک صاحبان کسب و کار، که در دایرکت پیج اینستاگرام سجاد صفایی یا در کلاس‌های آکادمی از ما می‌پرسند، به همراه پاسخ های آنها را با شما به اشتراک می گذاریم. اگر شما نیز در کسب و کار خود دغدغه یا مشکلی دارید، در ادامه با این مقاله همراه باشید چرا که بدون شک پاسخ سوالات و دل‌نگرانی‌های خود را پیدا می‌کنید.

سوال شما: چه کسب و کاری را اندازی کنیم که موفق باشیم؟

پاسخ سجاد صفایی: به طور کلی سه عامل کلیدی در انتخاب شغل تاثیر گذار هستند:

  • ‌بازار
  • ‌ منابع
  • ‌علاقه

در ابتدا باید بررسی کنیم که در بازار برای چه شغلی‌محصول یا خدماتی‌ تقاضای زیادی وجود دارد.یا جای چه چیزی خالی  هست که از طریق خدمات شما این جای خالی پر میشود و مردم حاضر به  پرداخت پول برای رفع آن خلا از طریق شنا هستند. سپس منابع موجود خودمان که شامل‌زمانی، مالی، مهارت، انرژی، حمایت های موجود، همکاری‌های موجود‌ را بررسی کنیم که آیا برای انجام کسب و کار مورد نظر به مقدار کافی موجود هست یا خیر؟

و در نهایت یکی از نکات کلیدی چشم انداز ما و هدف نهایی ما از انجام یک شغل میباشد که باعث ایجاد حس علاقه و انگیزه برای به ثمر رساندن شغل مورد نظر ضروری ست. برای بررسی موارد فوق جدولی تهیه میکنیم و مشاغل پیشنهادی را در آن وارد میکنیم و پس از بررسی‌های لازم به هر یک از موارد فوق امتیاز داده میشود. در نهایت میتوانیم شغلی را متناسب با بازار موجود و منابع تحت اختیارمان که ما را به اهدافمان در آینده نزدیک میکند، پیدا کنیم.

 

سوال شما: چگونه سرمایه ودارایی و ثروت دست و پا کنیم؟

پاسخ سجاد صفایی

در وهله اول باید بدانید ایجاد سرمایه باایجاد دارایی متفاوت است. برای ایجاد سرمایه باید کسب و کاری ایجاد کنیم که در آن درآمدی وجود داشته باشد که سود خالص آن بیشتر از هزینه‌های موجود باشد.

ایجاد سرمایه باایجاد دارایی متفاوت است. برای ایجاد سرمایه باید کسب و کاری ایجاد کنیم که در آن درآمدی وجود داشته باشد که سود خالص آن بیشتر از هزینه‌های موجود باشد.

  • درآمد+مدیریت هزینه=سرمایه
  • بدهی+سرمایه=ایجاد دارایی

توصیه میشود فقط بخشی از دارایی را صرف ایجاد دارایی کنید زیرا نباید منابع درامدی خود را کاملا قفل کنید و اعتبارتان زیر سوال برود. و همچنین دارایی که ایجاد میکنید خود درآمد زا باشد تا بتواند هم بدهی را پرداخت کند هم پس از تسویه بدهی به مرور برای شما ثروت ایجاد کند. (که ثروت شامل اعتبار،زمان، انرژی و مادیات و… میباشد.)

 

سوال شما: پول خود را در کجا سرمایه گذاری کنیم؟

پاسخ سجاد صفایی: در ابتدا باید بدانید که بدترین کار ممکن، به دام طمع افتادن و اعتماد به اشخاص به منظور چندبرابر کردن پول در مدت زمان کوتاه‌ و یا حتی طولانی‌ میباشد.

بهترین کار، مشاوره گرفتن از متخصصان بازارهای مالی و بررسی گزینه های موجود است. البته در نظر داشته باشید که در این حالت فرد باید از ریسک های موجود در بازار‌های مالی مطلع باشد. روش بعدی برای سرمایه گذاری، انتخاب صندوق های سرمایه گذاری مطمئن که سود کمتری از بازار‌های مالی دارند، است. اما اطمینان در حفظ اصل سرمایه وجود دارد.

و اما بهترین کار برای تبدیل سرمایه به دارایی در طولانی‌مدت، سرمایه‌گذاری بر روی مهارت های علمی و فنی شخص بوده که بتواند سرمایه خود را بعد از آموزش های علمی و مهارتی وارد کسب و کاری کند که بتواند سالیان سال از آن کسب سود کند.

سوالات پرتکرار کسب و کارها + سجاد صفایی

سوال شما: آیا نسیه گرفتن وام گرفتن پول سود کردن  در راه اندازی کسب و کار در شرایط فعلی ایران کار درستی است؟

پاسخ سجاد صفایی: خیر برای شروع توقعتان را پایین بیاورید و وارد دام قرض کردن، پول سودی گرفتن، جنس امانی درحجمی که نتوانید بفروشید و پاسخگو باشید را از ذهن خود خارج کنید.

در ابتدای کار سرمایه باید از داخل خود کسب و کار ساخته شود و به خودش تزریق گردد، یعنی نباید دنبال یه شرایط عالی و کامل باشیم برای شروع! باید از حداقل ها و از کمک خانواده و دوستان شروع کنیم و کسب و کار رو از دل خودش رشد دهیم و تا چند سال به هیچ وجه سرمایه خود را صرف هزینه های تجهیزات و دکور و امور غیر ضروری مثل تابلوهای گران‌قیمت نکنید.

 

سوال شما: برای خلاصی از بدهی چکار کنیم؟

پاسخ سجاد صفایی:

  • متداولترین و بدترین شیوه آن است که بدهی را با بدهی جدید صاف کنیم.
  • از قدیم میگویند بدهکار تلفن خود را که جواب بدهد نصف بدهی را داده است.
  • حتما سعی کنید با تمام وجود هر جور شده خودتان مستقیما به طلبکار تماس بگیرید یا مراجعه کنید و برای باز پرداخت بدهی وقت بگیرید.
  • روند پرداخت سود به نزولخور را با مشورت وکیل متوقف کنید.
  • سرمایه فعلی دستتان را به طلبکار ندهید فقط از سود آن بدهی را تسویه کنید گرنه کاملا فلج میشوید.
  • برای خلاصی از بدهی باید ببینیم علت به وجود آمدن بدهی چه بوده است؟ عموما شایع ترین علت ها شامل موارد زیر است:

-ایراد در مدل کسب و کار

-ایراد در ساختار هزینه ها

-ایراد در ساختار درآمد

راهکار کاهش بدهی ها:

راه حل های موجود میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • ‌انجام کارهای موفق گذشته که از طریق ان درامد داشته اید یا سود خوبی با آن به جیب میزدید.‌حتی مجدد استخدام شوید.‌
  • افزایش کانال های ورودی مشتری
  • ‌بررسی کسب و کارهای موفق هم صنف خودش و کشف علت ناموفقیت
  • ‌ایده یابی و الگو برداری از رقبای موفق
  • ‌بررسی تغییرات در سلیقه مشتریان و تغییر محصول مطابق با خواسته های آن ها هزینه
  • ‌بازنگری به مدیریت هزینه ها و قفل کردن هزینه های جاری مثل حذف پرسنل اضافی/حذف خرید های ضروری/

سوالات پرتکرار کسب و کارها + از سجاد صفایی

سوال شما: شغل مورد علاقه خود را پیدا کرده ام که میدانم در آن موفق خواهم شد اما سرمایه اولیه ندارم چه کار کنم؟

سوال شما: دوست دارم کسب و کار خودم را راه اندازی کنم اما سرمایه ندارم  و به بن بست خورده ام.راه حل؟

پاسخ سجاد صفایی: در ابتدا باید بدانید که علاقه و توانمندی برای راه اندازی کار کافی نیست!

آمادگی لازم است. امادگی شامل علاقه ، توانمندی ،زمان،انرژی،سن،پول و سرمایه ،اعتبار،روابط،حمایت ها و … میشود.

اگر صرفا سرمایه ای ندارید فعلا باید آن را از طرق زیر ایجاد کنید. برای شروع علاقه و توانمندی و مهارت خود را در معرض دید عموم قرار دهید مثلا پیج یا وبسایت آشپزی یا مشاوره ای راه اندازی کنید و آرام آرام توکه مخاطبین را به سمت خود جلب کنید. سپس پس از مدتی خدمات خود را در معرض فروش بگذارید، متقاضیان خودشان به مرور از شما خرید خواهند کرد.

اگر مهارتی ندارید، یک ایده اصولی به شما میدهم:

  • اولا جلسه اول دوره کسب و کارهای اینترنتی مارا ببینید که رایگان است تا الگوی ذهنی درست تری از مدل های کسب و کار را اموزش ببینید.
  • دوما خلا یا نیاز براورده نشده ای از بخشی از بازار را پیدا کنید ، آن مهارت را سریعا یاد بگیرید و سپس شروع به فعالیت کنید. مثل همکاری در فروش با بازاریان/مثل ارایه خدمات مشاوره ای ادمینی به آنها و …

سوال شما: بهترین روش برای افزایش فروش چیست؟

پاسخ سجاد صفایی: بهترین  و سریع ترین راه،‌افزایش مخاطبین کسب و کارتان است. با افزایش مخاطبین تقاضای محصولات شما بیشتر میشود حتی به مراتب میتوانید استراتژی قیمت گذاری خود را پر سود تر کنید.

چگونه مخاطبین را افزایش دهیم؟

  • ایجاد کانال های ارتباطی جدید پر بازده مثل اینستاگرام و تلگرام و واتساپ و وبسایت و لینکدین…
  • سپس از روش های مختلف به صورت مستمر محتوای وایرالی بسازید یا تبلیغات  اصولی انجام دهید.
  • اگر مسیر برایتان سخت است برای این امر از ما مشاوره بگیرید.

سخن پایانی درباره سوالات پرتکرار کسب و کارها

ما در این نوشته تلاش کردیم تا تعدادی از پرتکرارترین سوالات شما مدیران و صاحبان کسب و کارها را از سجاد صفایی پرسیده و پاسخ‌های او را در این مقاله با شما به اشتراک بگذاریم. اگر هنوز نتوانسته‌اید پاسخ سوال خود را پیدا کنید بهترین کار این است که به کارشناسان و کوچ‌های کسب و کار آکادمی سجاد صفایی مراجعه کرده و در جلسات مشاوره ما حضور پیدا کنید تا بتوانید به صورت حضوری مشاوره دریافت کرده و به سوالات شما نیز پاسخ داده شود. البته یک روش آسان‌تر نیز وجود دارد و آن هم این است که سوالات خود را در بخش نظرات همین صفحه بنویسید تا به آن پاسخ دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *