ارزش گذاری محصول چیست؟

به نظر شما چه چیزی باعث افزایش فروش می شود؟ یکی از مشکلات و دغدغه های بسیاری از کسب و کارهای نوپا این است که علی رغم تولید محصولات و خدمات با کیفیت، نمی توانند مخاطب را قانع کنند تا خرید را انجام دهد. حلقه مفقوده زنجیره فروش در کشور ما، ارزش گذاری محصول است. ارزش گذاری محصول چیست؟

ارزش گذاری محصول فرایندی است که به شما کمک می کند تا مخاطبان را قانع کنید که خریدشان را نهایی کنند. اما آیا ارزش گذاری محصول به همین راحتی انجام می شود؟ در این مقاله از وب سایت سجاد صفایی با ما همراه باشید تا شما را با صفر تا صد ارزش گذاری محصول استراتژی های آن آشنا کنیم

ارزش گذاری محصول چیست؟

ارزش گذاری محصول چیست؟ ارزش گذاری محصول مجموعه ای از استراتژی ها و فرایندهایی است که شرکت ها برای تعیین هزینه محصولات نهایی طی می کنند. این روش استراتژی های متنوعی دارد که شرکت باید بر اساس نوع مخاطب و محصولی که تولید می کند از آن برای ارزش گذاری محصولات خود استفاده کند. برای درک ارزش گذاری محصول به این مثال توجه کنید.

لیلا تولید کننده ظروف سفالی است. او ظروف سفالی خود را با کیفیتی بسیار بالا تولید می کند و وقت زیادی برای طراحی هر ظرف صرف می کند. از طرفی او ین روز برای طراحی ظرف ها انرژی می گذارد و تولیدات او از هر نظر منحصر به فرد و خاص هستند. او در نمایشگاه های مختلف شرکت می کند و یک پیج اینستاگرامی هم برای فروش محصولات سفالی خود دارد. مردم نیز با دیدن ظروف سفالی که او طراحی و تولید کرده به وجد می آیند و از زیبایی آن تعریف می کنند.

اما لیلا یک مشکل دارد و آن کم بودن میزان فروش است. مردم بعد از شنیدن قیمت ظروف سفالی که او تولید کرده هیچ اقدامی برای خرید نمی کنند و از کنار غرفه محصولات او می گذرند. یکی از اصلی ترین مشکلات تولید کنندگانی مثل لیلا، ارزش گذاری محصول است. شما قبل از آن که قیمت هر محصول را به مخاطب اعلام کنید باید مطمئن شوید که او از ارزش اصلی محصول شما باخبر شده است. در غیر این صورت در فرایند فروش موفق نخواهید بود!

اثبات و ارایه دلیل که محصول شما کارساز است

قوانین اصلی ارزش گذاری محصول چیست؟

در بخش قبل با ذکر مثالی کاملاً متوجه شدیم که اجرای استراتژی های ارزش گذاری محصول تا چه حد اهمیت دارد. حتی اگر شما بهترین، خاص ترین و منحصر به فردترین محصولات را تولید کنید اما زمانی که ارزش گذاری در ذهن مخاطب انجام نشده باشد امکان فروش بسیار کم است. در این بخش قصد داریم درباره قوانین اصلی ارزش گذاری محصول صحبت کنیم. هدف همه کسب و کارها از فروش محصول، کسب سود است. بنابراین یکی از مهم ترین قوانینی که در زمینه ارزش گذاری باید به آن توجه کنید حفظ حاشیه سود است. در واقع شما باید سود مورد انتظار را از محصول فروخته شده به دست بیاورید.

  • برای کاهش قیمت محصولات سعی کنید هزینه ها را کاهش دهید نه حاشیه سود کسب و کار را.
  • قیمت نهایی تعیین شده باید سود هزینه ها را پوشش دهد.
  • از استراتژی های قیمت گذاری رقابتی استفاده کنید تا مطمئن شوید که قیمت محصولات شما نشان دهنده پویایی هزینه تقاضای بازار و رقابت موجود است.
  • قیمت ها را برای اطمینان از فروش تعیین کنید.

سه کلید واژه مهم در ارزش گذاری محصول

حال که می دانیم ارزش گذاری محصول چیست و با قوانین و پایه و اساس آن نیز آشنا شدیم. وقت آن است که با کلید واژه های مهم و اصلی این استراتژی آشنا شویم. قیمت، هزینه و ارزش سه کلید واژه مهم در این استراتژی است که در این قسمت آن را توضیح می دهیم.

هزینه(cost): تمام هزینه هایی که برای تولید محصول شده از جمله مواد اولیه، هزینه ساخت، دستمزد نیروی انسانی و غیره.

قیمت (price): هزینه نهایی پرداخت شده توسط مشتری برای استفاده از محصولات یا خدمات کسب و کار شما.

ارزش(value): ارزش محصول سودی است که ری با استفاده از آن برای برآوردن نیازهای خود با صرف نظر از هزینه های مربوط به دست می آورد. در واقع در این کلید واژه شما باید مشخص کنید که محصول شما کدام یک از نیازهای مشتری را برطرف می کند. هرچه این نیاز خاص تر و اساسی تر باشد و شما آن را به نحو بهتری برطرف کنید ارزش محصول بالاتر است.

چگونه ارزش گذاری کنیم؟

نحوه ارزش گذاری محصول چیست؟ برای ارزش گذاری هر محصول باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید. به عنوان مثال اینکه شما چه نوع محصول یا خدمتی ارائه می دهید؟ مخاطب هدف شما کیست؟ در چه بازه سنی قرار گرفته و عمدتاً چه میزان درآمد ماهانه یا سالانه دارد؟ همه این ها مواردی هستند که در ارزش گذاری محصول باید به آن توجه داشته باشید. به طور کلی استراتژی ارزش گذاری محصول مدل های متنوعی دارد. شما می توانید یکی از چهار مدل زیر را برای ارزش گذاری محصول انتخاب کنید :

ارزش گذاری محصول به اضافه هزینه ها: بخش زیادی از تولید کنندگان از این مدل برای ارزش گذاری محصولات خود استفاده می کنند. در این روش توجه داشته باشید که نه هایی که به ارزش محصول اضافه می کنید. باید کاملاً دقیق بوده و تمام مخارج اولیه را پوشش دهد و سود شما را نیز تامین کند.

ارزش گذاری محصول چیست؟

قیمت گذاری بر اساس تقاضا: مدل بعدی برای ارزش گذاری توجه به میزان تقاضا در بازار است. اگر میزان تقاضا برای محصولات و کالاهای تولیدی شما زیاد است این امکان را دارید که ارزش بیشتری برای آن تعیین کنید.

ارزش گذاری رقابتی: ارزش گذاری رقابتی یا همان قیمت گذاری رقابتی، در بازارها و محصولاتی کاربرد دارد که کالاهای مشابه زیاد است. در این حالت تولید کنندگان قیمت خود را به شکلی رقابتی و با بررسی قیمت رقبا و قیمت روز بازار تعیین می کنند.

ارزش گذاری محصول زیر قیمت بازار: روش بعدی برای ارزش گذاری محصول چیست؟ مدل بعدی برای ارزش گذاری تعیین قیمتی زیر قیمت بازار است. شما با این روش آن بخش از مشتریانی را که نسبت به قیمت حساس هستند به خود جذب می کنید.

سخن نهایی درباره ارزش گذاری محصول

در این نوشته تلاش کردیم تا به سوالاتی همچون ارزش گذاری محصول چیست؟ پاسخ دهیم و شما را با مدل های مختلف ارزش گذاری محصول که کمپانی های بزرگ نیز از آن استفاده می کنند آشنا کنیم. این روش به شما کمک می کند تا به خوبی رشد کرده و مخاطبان را در زمان مشخص قانع کنید که از شما خرید کنند. فراموش نکنید که این مقاله مفید را با دوستان و همکارانتان نیز به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *