راه اندازی کسب و کار از صفر ممکن است؟ هیچ چیز لذت بخشتر از این نیست که پشت میز ریاست شرکت خودتان بنشینید و کسب و کارتان را اداره کنید! همانطور که میدانید باید مسیر پرفراز و نشیبی را برای راهاندازی کسب و کار طی کنید تا در نهایت به سوددهی برسید. بدون دانستن رمز و رازهای راهاندازی یک کسب و کار، احتمالاً در همان مراحل اولیه شروع کار دلسرد می شوید و نمیدانید در مواجهه با چالشها و مشکلات باید چه کنید!
ما در این مقاله از وب سایت سجاد صفایی قصد داریم 8 قدم مهم برای راه اندازی کسب و کار از صفر را به شما آموزش بدهیم. اگر شما هم میخواهید در آینده کسب و کار خودتان را داشته باشید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
1. ایده پردازی کنید!
اولین و مهمترین قدم برای راهاندازی کسب و کار در ایران داشتن یک ایده خلاقانه و نوین است. اگر نگاهی به استارتآپها و شرکتهای موفق در سراسر دنیا بیندازید متوجه میشوید که ویژگی مشترک همه آنها خلاقیت در خدمات و محصولاتشان است. بنابراین شما نیز برای این که کسب و کار خود را راهاندازی کنید باید ایده تازه و جدیدی داشته باشید. به این منظور به مشکلات و معضلاتی که پیرامونتان وجود دارد به شکل دیگری نگاه کنید تا بتوانید برای آنها راه حلی پیدا کنید.
2. از شاگردی در بازار نترسید
اگر زندگی نامه بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای بزرگ دنیا را مطالعه کنید، متوجه میشوید که بسیاری از آنها سالهای زیاد از عمر خود را اصطلاحا در کف بازار گذراندهاند. شاگردی کردن در بازار، به شما کمک میکند تا به شکل بهتری کالا و محصولات را بشناسید و بتوانید با تولید کنندگان، توزیع کنندگان و فعالان بازار ارتباط برقرار کنید.
از طرفی افرادی که به دنبال راهاندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه هستند، باید اعتبار زیادی در بازار داشته باشند تا به این ترتیب بدون داشتن سرمایه اولیه محصولات و کالاهای مورد نیازشان را تهیه کنند، شاگردی در بازار به شما این فرصت را میدهد تا ارتباطات گستردهای با فعالان و کسب و کارهای مختلف داشته باشید و به این ترتیب بتوانید با شبکه سازی، اعتبار و روابط مورد نیاز را برای راهاندازی کسب و کار خودتان تامین کنید.
3. بیزنس پلن یا طرح تجاری بنویسید
راهاندازی کسب و کار بدون داشتن طرح تجاری یا بیزینس پلن درست مثل این است که بدون داشتن نقشه وارد یک جنگل بی انتها شوید! اگر نمیخواهید در میانه راه مسیرتان را گم کنید، از همان ابتدا باید یک بیزینس پلن یا طرح تجاری مناسب برای کسب و کارتان بنویسید. فرقی نمیکند که حوزه کاری شما چیست، در هر صورت از مهمترین اصول راهاندازی یک کسب و کار برای خودتان این است که جزئیات کسب و کار، اهداف، برنامهها و غیره را به صورت مکتوب داشته باشید.
4. معجزه ای به نام «نام برند»
یکی از فاکتورهای بسیار تعیین کننده در موفقیت کسب و کارتان، نامی است که برای برند خود انتخاب میکنید. لورا ریس، نویسنده کتاب ۲۲ قانون تغییر ناپذیری برندسازی، معتقد است که نام برند باید منحصر به فرد، کوتاه، معنادار و متفاوت باشد تا بتواند پیغام شما را به درستی به مخاطبان برساند. بنابراین انتخاب یک نام جذاب، زیبا و کوتاه برای برندتان حتی از نان شب هم واجبتر است!
5. تیم سازی برای راه اندازی کسب و کار
حالا وقت آن است که از دایره ارتباطاتتان برای تیم سازی استفاده کنید. برخی از افراد تصور میکنند برای شروع کسب و کار از صفر، باید به اندازه یک کارخانه نیروی کار داشته باشند! این در حالی است که شما میتوانید کسب و کارتان را به تنهایی استارت بزنید یا از یکی دو نفر از دوستان و اطرافیان نزدیک خود برای شروع کمک بگیرید؛ اما به هیچ وجه از اهمیت شبکه سازی و تیم سازی غافل نشوید. همانطور که در بخشهای قبلی گفتیم اگر قبل از راهاندازی کسب و کارتان سابقه شاگردی در بازار را داشته باشید در این مرحله شما به راحتی میتوانید از ارتباطاتتان استفاده کرده و برای تامین نیروی انسانی خود تیم سازی کنید.
6. برای راه اندازی کسب و کار گوش شنوا داشته باشید
اگر نمیخواهید کسب و کارتان هنوز شروع نشده، سرش به سنگ بخورد، پس باید حتماً گوش شنوا داشته باشید! لطفا کمی انتقاد پذیر باشید تا به این ترتیب به موقع از ایرادات و اشتباهات باخبر شوید. اگر به این نکته توجه نداشته باشید خیلی زود کسب و کارتان نابود خواهد شد.
یکی از نکات مهمی که در مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران باید به آن توجه داشته باشید، این است که باید از تجربیات افراد دیگر در زمینههای مشابه به خوبی استفاده کنید تا به این ترتیب کمتر دچار خطا و اشتباه شوید. در نهایت یادتان نرود که مدیر خوب کسی است که انتقادات نصیحتهای دیگران را با گوش جان بشنود.
7. مهارت هایتان را ارتقاء دهید
یکی از فوت و فنهای داشتن کسب و کارهای کوچک پرسود این است که به عنوان یک مدیر، اطلاعات و مهارتهای کافی را داشته باشید. این موضوع به شما کمک میکند تا با اشراف کاملی کسب و کارتان را اداره کنید. به همین دلیل برای راهاندازی کسب و کارتان باید مهارتهایتان را در چندین حوزه ارتقا دهید. برای کسب مهارتهای مختلف نیاز به هزینههای زیاد نیست. امروزه پلتفرمهای آنلاین زیادی مثل یوتیوب در دسترس همه ما وجود دارد. شما نیز میتوانید از طریق آنها آموزشهای مفیدی را سپری کنید و مهارتهایتان را ارتقا دهید.
8. از تبلیغات غافل نشوید
آیا شاه کلید موفقیت شروع کسب و کار از صفر را میشناسید؟ بدون شک تبلیغات همان چیزی است که میتواند کسب و کار شما را از یک کسب کار نوپا به یک کمپانی قدرتمند تبدیل کند! به این منظور شما باید شیوههای تبلیغاتی موثر در فروش را بشناسید. در حال حاضر روشهای متعددی برای تبلیغات و برندسازی وجود دارد. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید بهتر است با یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ مشورت کنید تا با توجه به نوع کسب و کار شما و مخاطب هدفتان بهترین روشهای تبلیغاتی را به شما پیشنهاد کند.
جمع بندی نکات راه اندازی کسب و کار
ما در این نوشته 8 قدم بسیار مهم برای راهاندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه را به شما معرفی کردیم. یکی از مهمترین فوت و فنهای شروع کسب و کار از صفر، داشتن ایده خوب و توجه به نیازهای مخاطبان است. اگر به این دو نکته توجه داشته باشید به زودی کسب و کار شما کولاک خواهد کرد! اگر در زمینه شروع کسب و کار از صفر، سوالی دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما به سوالاتتان پاسخ دهند.
بدون دیدگاه