کانال ها و روش های بازاریابی را بیشتر بشناسید

بازاریابی حلقه مفقوده در مسیر موفقیت بسیاری از کسب و کارهاست. یکی از مهم ترین عواملی که برای رشد و توسعه کسب و کارتان باید به آن توجه داشته باشید بازاریابی است. فرقی نمی کند که بخواهید به یک برند بزرگ تبدیل شوید یا صرفاً درآمد بالایی داشته باشید، در هر صورت بازاریابی کلید رسیدن به همه این هاست. در این مقاله از وب سایت سجاد صفایی با ما همراه باشید تا بیشتر با کانال ها و روش های بازاریابی آشنا شوید.

انواع بازاریابی

علم بازاریابی قدمت بسیار زیادی دارد و از زمانی که نخستین جوامع انسانی شکل گرفتند، ما شاهد بروز بازاریابی به اشکال مختلف بودیم. در حال حاضر سه نوع بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رو در رو وجود دارد که هر کسب و کار برای رسیدن به موفقیت باید از هر سه نوع بازاریابی استفاده کند.

با این حال بر اساس حوزه کاری شما تاثیر هر یک از روش ها متفاوت بوده و ممکن است به عنوان مثال بازاریابی رو در رو برای کسب و کار شما نتیجه بهتری داشته باشد. شناخت کانال ها و روش های جدید بازاریابی به شما این فرصت را می دهد تا جلوتر از رقیبانتان حرکت کنید و یک سر و گردن بالاتر از آنها باشید. این به معنای بهره مندی از فرصت های موجود در بازار، افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر است.

بازاریابی سنتی

وقتی درباره بازاریابی سنتی صحبت می کنیم منظورمان تمام کانال ها و روش هایی است که کارشناسان و متخصصان بازاریابی قبل از فراگیر شدن فضای مجازی و اینترنت از آنها استفاده می کردند. در حال حاضر بخش زیادی از کانال ها و روش های بازاریابی مرتبط با فضای مجازی و اینترنت هستند، با این حال همچنان بازاریابی سنتی جایگاه ویژه ای دارد. به خصوص برای کسب و کارهایی که مخاطبان محلی دارند یا جامعه هدف آنها غرق در فضای مجازی نیست بازاریابی سنتی بهترین روش محسوب می شود. ۶ کانال معروف بازاریابی سنتی عبارت است از:

  • بازاریابی چاپی شامل کارت های ویزیت، بروشورها و پکیج های پستی
  • بازاریابی در تلویزیون و رادیو مثل آگهی های تبلیغاتی که در تلویزیون و رادیو پخش می شود.
  • بازاریابی تبلیغاتی مثل کد تخفیف، دادن نمونه یا سمپل به مشتریان
  • برگزاری مسابقه
  • بازاریابی پستی مستقیم بازاریابی تلفنی
  • تبلیغات چاپی مثل تبلیغات در روزنامه ها، مجلات، نشریات و پوسترهای شهری

بازاریابی دیجیتالی

احتمالاً اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا Digital Marketing را شنیده اید. منظور از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال استراتژی هایی هستند که با فضای مجازی اینترنت و رسانه های این حوزه سر و کار دارد. امروزه بخش مهمی از بازاریابی در این قسمت متمرکز شده است. شما نیز با شناخت کانال های بازاریابی دیجیتال می توانید به خوبی تبلیغات کرده و برندتان را به دیگران معرفی کنید. از جمله روش های بازاریابی دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت وب سایت که یکی از اساسی ترین اقدامات برای بازاریابی دیجیتال است.
  • رعایت اصول سئو
  • بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی موبایلی مثل توسعه اپلیکیشن، ارسال پیامک تبلیغاتی و ارسال نوتیفیکیشن
  • بازاریابی بنری در وب سایت های مختلف
کانال ها و روش های بازاریابی
کانال ها و روش های بازاریابی

بازاریابی رودررو

یکی از نزدیک ترین انواع بازاریابی به مخاطبان بازاریابی رو در رو است. در این روش شما ارتباط مستقیم و نزدیکی با مخاطبان و مشتریانتان برقرار می کنید. گرچه در حال حاضر روش های بازاریابی دیجیتال بسیار کارآمد هستند؛ اما هیچ چیز نمی تواند جای برخورد مستقیم به انسانی را با مشتریان بگیرد. به همین دلیل بازاریابی رو در رو تاثیر بسیار مهمی در افزایش فروش اعتمادسازی و برندسازی دارد. از طرفی بازاریابی رو در رو به صاحبان کسب و کارها این فرصت را می دهد تا روابط انسانی محکمی در حوزه فعالیت خود و در سطح بازار بسازند. برخی از کانال ها و استراتژی های بازاریابی رودررو عبارت اند از:

  • مشارکت محلی در فعالیت های محیطی
  • بازاریابی رویدادی
  • برگزاری کارگاه های آموزشی
  • بازاریابی دهان به دهان

اهمیت شناخت کانال های بازاریابی

حتی اگر بهترین خدمات و محصولات را داشته باشید، اما به درستی بازاریابی نکنید و از روش ها و تکنیک های این علم بهره نگیرید در نهایت نمی توانید محصولاتتان را به جامعه هدف ارائه کنید. با توجه به فراگیر شدن اینترنت در سال های اخیر اهمیت بازاریابی دوچندان شده است. در حال حاضر مردم برای خرید محصولات مختلف و دسترسی به خدمات گزینه های بسیار زیادی پیش رو دارند.

این سوال را از خودتان بپرسید که افراد چگونه باید کسب و کار شما را پیدا کنند؟ آن وقت است که به اهمیت بازاریابی و شناخت روش های آن پی می برید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای استفاده بهتر و تاثیرگذار از علم بازاریابی باید هویت شرکت، جامعه هدف و وضعیت بازار را به خوبی ارزیابی کنید تا بتوانید بهترین استراتژی را برای تبلیغات و بازاریابی انتخاب کنید.

کلام آخر درباره روش های بازاریابی

ما در این نوشته تلاش کردیم تا شما را با انواع روش های بازاریابی آشنا کنیم. همانطور که مشاهده کردید روش های متنوعی برای بازاریابی وجود دارد که می توانید بسته به نوع کسب و کارتان از آنها استفاده کنید تا شاهد رشد و توسعه کسب و کارتان در کوتاه مدت و بلند مدت باشید. اگر این مقاله برای شما مفید بوده آن را با دوستان و همکارانتان نیز به اشتراک بگذارید تا آنها هم با اهمیت روش های بازاریابی بیشتر آشنا شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *