دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اینترنت و فضای مجازی در سال های گذشته تبدیل به یکی از بهترین بسترها برای فروش و جذب مشتری شده است. اگر نمی خواهید رقبای خود در حوزه کاری تان عقب بیفتید، باید حضور فعال و گسترده ای در فضای مجازی داشته باشید تا به این ترتیب از اقیانوس بی کران فرصت ها و ثروت های موجود در این بستر بهره مند شوید. اما دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ، به شما کمک می کند تا کسب و کارتان را در اینترنت رشد داده و به این ترتیب روز به روز پیشرفت کنید. بدون توجه به اصول بازاریابی دیجیتال رسیدن به موفقیت سرابی بیش نیست! پس در این نوشته از وب سایت سجاد صفایی با ما همراه باشید تا به شما بگوییم دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آشنایی با مفهوم دیجیتال مارکتینگ

افرادی که قصد دارند از دنیای سنتی به دنیای مدرن و فضای آنلاین کوچ کنند، معمولاً یکی از سوالاتی که می پرسند این است که دیجیتال مارکتینگ  (Digital Marketing) چیست؟ بیایید پاسخ این سوال را از زبان یکی از ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیا، یعنی نیل پتل (Neil Patel) بشنویم: «دیجیتال مارکتینگ به گونه  ای از بازاریابی محصولات و خدمات می  گویند که از طریق دستگاه  های الکترونیکی انجام می شود.»

از زمانی که دستگاه های الکترونیکی از جمله رادیو و تلویزیون اختراع شدند ما شاهد دیجیتال مارکتینگ بودیم. جالب است بدانید اولین تبلیغاتی که از طریق دیجیتال مارکتینگ منتشر شد یک اجرای اپرا بود که تبلیغات آن در رادیو پخش شد. بعد از پخش تبلیغ، تمامی بلیط های اجرا به فروش رسید. از همان روز تاکنون دیجیتال مارکتینگ یکی از تاثیرگذارترین و کلیدی ترین کانال ها برای تبلیغات، رشد و توسعه برندها بوده است.

اما تمام ماجرا به رادیو و تلویزیون ختم نشد! در سال های گذشته و بعد از فراگیری اینترنت و فضای مجازی در میان پیر و جوان، تب دیجیتال مارکتینگ نیز حسابی داغ شد تا جایی که در حال حاضر به جرات می توان گفت هیچ کسب و کاری بدون بهره مندی از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ، نمی تواند در فضای مجازی فعالیت موثر داشته باشد. اگر احساس می کنید فروشتان کم شده و علی رغم قیمت مناسب و کیفیت بالا، کسی توجهی به محصولات و خدمات کسب و کار شما نمی کند، وقت آن است که با دیجیتال مارکتینگ دوست شوید.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی چیست؟

هنوز هم که هنوز است خیلی از صاحبان کسب و کارها فکر می کنند داشتن یک دکان و مغازه در بازار و یک تابلوی بزرگ که اسم مغازه روی آن نوشته شده باشد، برای بازاریابی کفایت می کند. این افراد هزینه های مربوط به ساخت و طراحی سایت، سئو و دیجیتال مارکتینگ را ولخرجی و مخارج اضافی می دانند. خب قطعاً می دانید که این دیدگاه تا چه حد اشتباه و مخرب است! یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می آید این است که بازاریابی سنتی چه تفاوتی با دیجیتال مارکتینگ دارد؟

با این که هدف نهایی بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، کاملاً یکسان است؛ اما این دو تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. همه ما با روش های بازاریابی سنتی کم و بیش آشنایی داریم. از تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی و تبلیغات در روزنامه ها و کوچه و محله گرفته تا تراکت هایی که پخش می شوند همگی نمونه هایی از بازاریابی سنتی یا آفلاین هستند. تکنیک های بازاریابی سنتی همچنان کارآمد هستند و برای بسیاری از مشاغل نتایج خوبی به دنبال دارند اما آنچه که باعث ایجاد تمایز بین کسب و کارهای مختلف می شود، بازاریابی دیجیتال یا آنلاین است.

تبلیغات در موتورهای جستجوگر، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری در وب سایت ها، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، رشد سئوی وب سایت، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات ویروسی، تبلیغات ویدیویی و غیره از جمله کانال های بازاریابی دیجیتال به شمار می روند. بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه تر از بازاریابی سنتی است و به دلیل امکان هدف گیری مشخص مشتریان، فرایند برندسازی و جذب مشتری سریع تر انجام می شود. در واقع شما در بازاریابی دیجیتال کاملاً می دانید تبلیغات را برای چه شخصی و با چه ویژگی هایی ارسال می کنید، بنابراین در این روش سریع تر به نتیجه می رسید.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی چیست؟
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی چیست؟

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

هرچه علم و فناوری پیشرفت می کند شاهد خلق پلتفرم های آنلاین جدیدی هستیم. به همین ترتیب نیز روش های دیجیتال مارکتینگ تغییر کرده و روش های جدیدی در این حوزه خلق می شود. آشنایی با انواع روش ها و کانال های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا بر اساس نوع کسب و کارتان بهترین روش را برای بازاریابی آنلاین انتخاب کرده و به نتیجه برسید. شما می توانید برای افزایش آگاهی از برند، افزایش نرخ تبدیل، افزایش فروش و افزایش تعداد مشتریان وفادار از کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. در این بخش شاخه های مختلف بازاریابی دیجیتال را به شما معرفی می کنیم:

  • بازاریابی محتوا
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • جستجوی پولی
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی
  • محتوای حمایت شده
  • روابط عمومی آنلاین
  • بازاریابی درونگرا

ممکن است این سوال در ذهنتان شما آمده باشد که کدام یک از روش های دیجیتال مارکتینگ کارآمدتر است؟ برای پاسخ به این سوال باید به سوالات دیگری پاسخ دهید. به عنوان مثال کسب و کار شما چیست؟ جامعه هدف شما کدام است؟ چه نوع کالا یا خدماتی ارائه می کنید؟ جامعه هدف شما بیشتر در چه پلتفرمی حضور دارد؟ هدف شما از دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آیا به دنبال برندسازی هستید؟ آیا هدفتان افزایش آگاهی از برند است یا به دنبال افزایش فروش هستید؟

پاسخ های شما به این سوالات تعیین می کند که کدام یک از روش های دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به اهدافتان مناسب تر است. از طرفی ممکن است لازم باشد از چندین روش دیجیتال مارکتینگ به صورت همزمان و موازی کمک بگیرید تا به اهدافتان دست پیدا کنید.

سخن آخر درباره دیجیتال مارکتینگ

حال که می دانیم دیجیتال مارکتینگ چیست و با انواع روش های آن نیز آشنا شدیم وقت آن است که دست به کار شوید و با استفاده از تکنیک ها و روش های دیجیتال مارکتینگ حال و هوای کسب و کارتان را دگرگون کنید. قطعا بعد از گذشت مدتی شاهد معجزه های دیجیتال مارکتینگ در سازمان خود خواهید بود. این مقاله مفید را با همکاران و اطرافیانتان به اشتراک بگذارید تا آنان نیز با تعریف دیجیتال مارکتینگ و انواع روش های آن آشنا شوند.​

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *