اتیکت1 مدیران در محافل


اتیکت مدیران

 

آداب معاشرت مدیران در جلسات

شخصیت واقعی مدیران نه پشت میز ریاست ؛ بلکه هنگام گذشتن از پله‌ها و عبور از درب‌ها نمایان می‌شود ! این جمله به خوبی نشان می‌دهد که رعایت اتیکت مدیریتی و رفتاری در سطح مدیران تا چه حد اهمیت دارد. اگر می‌خواهید به عنوان یک مدیر، پرستیژ و جایگاه شغلی خود را به بهترین شکل ممکن در محیط‌های کاری و محافل مختلف حفظ کنید، حتماً باید به درستی اتیکت مدیریتی را رعایت کنید. در این مقاله از وب سایت سجاد صفایی قصد داریم شما را با اتیکت مدیران در محافل مختلف آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

اتیکت چیست؟

قبل از آن که به سراغ اتیکت مدیران در محافل مختلف برویم و یاد بگیریم که یک مدیر در هر محیط و شرایط باید چگونه رفتار کند، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که اصلاً اتیکت یعنی چه؟ اتیکت یا Etiquette یک کلمه انگلیسی است که ریشه آن از زبان فرانسوی می‌آید.

برای توضیح مفهوم اتیکت تعریف‌های زیادی وجود دارد؛ اما اگر بخواهیم به بیانی ساده این اصطلاح را توضیح دهیم، باید بگوییم اتیکت مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای رفتاری است که به ما یادآوری می‌کند در موقعیت‌های مختلف باید چگونه رفتار کنیم. با این که رعایت اتیکت‌ها اهمیت زیادی دارد؛ اما متاسفانه معمولاً این نکات را در محیط‌هایی مثل مدرسه یا دانشگاه آموزش نمی‌بینیم. به همین دلیل افرادی که با اتیکت‌ها آشنایی داشته باشند، در معاشرت‌های خود با دیگران از جمله در محیط کار و خانواده جایگاه بهتری خواهند داشت.

تاثیر اولیه را دست کم نگیرید

پژوهش‌ها نشان داده است که اغلب مردم در عرض چند ثانیه بعد از ملاقات با دیگران شروع به قضاوت درباره شخصیت آنها می‌کنند؛ از این رو شما به عنوان یک مدیر باید توجه کافی به تاثیر اولیه‌ای که روی افراد می‌گذارید داشته باشید. بنابراین یکی از مهم‌ترین اتیکت‌های مدیریتی که در برخورد اول در محافل مختلف باید رعایت کنید، لبخند زدن، حفظ تماس چشمی و صاف ایستادن است. مواردی مثل لباس مناسب محلی که در آن حضور پیدا کرده‌اید، آن تایم بودن و رعایت بهداشت فردی و آراستگی ظاهری نیز همگی باعث می‌شوند تا first impression یا تاثیر اولیه خوبی روی افراد داشته باشید.

زودتر به جلسات نروید

یکی از مهمترین اتیکت‌های مدیریتی که باید رعایت کنید، این است که آن تایم باشید و دیگران را معطل نکنید؛ اما مهمتر از آن، این است که زودتر از موعد مشخص شده وارد جلسات نشوید! به هیچ عنوان لازم نیست که ۱۰ دقیقه زودتر از زمان اعلام شده در محل جلسه کاری حضور پیدا کنید، زیرا ممکن است کارمندان در حال آماده شدن برای برگزاری جلسه با شما یا تدارک کارهای دیگر باشند. حضور زودتر از موعد شما باعث می‌شود که برنامه‌ریزی‌های آنها به هم بریزد یا دچار استرس شوند.

تن صدای خود را کنترل کنید

در دوران مدرسه معلمی داشتیم که همه دانش آموزان از آن حساب می‌بردند. کلاس‌های درس او همیشه منظم‌تر از دیگر معلم‌ها بود اما جالب است بدانید که این معلم ما هرگز برای ساکت کردن دانش آموزان و برقراری نظم در کلاس، داد و فریاد نمی‌کرد! اتفاقاً تن صدای آرام؛ اما محکمی داشت. یکی از اتیکت مدیریتی که به عنوان یک مدیر سطح بالا باید به آن توجه داشته باشید این است که بلند صحبت کردن یا بسیار آرام حرف زدن باعث می‌شود تا در مواقع لزوم نتوانید تاثیرگذاری کافی روی کارمندانتان داشته باشید. بنابراین در محافل مختلف سعی کنید با تن صدای کنترل شده و شمرده صحبت کنید.

اتیکت مدیران در محافل

حریم خصوصی تان را حفظ کنید

اگر قرار است با دیگر مدیران و یا کارمندان مجموعه‌تان به یک سفر کاری بروید یا چند ساعتی در یک کافه یا رستوران دور هم جمع شوید، یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز اطلاعات شخصی زندگیتان را به اشتراک نگذارید. حتی اگر موضوع صحبت جمع به سمتی برود که افراد درباره مشکلات و اطلاعات زندگی شخصی خود صحبت کنند؛ اما شما توجه داشته باشید که همواره شخصیت حرفه‌ای خود را حفظ کرده و درباره شرایط زندگی خصوصی خود صحبتی نکنید. شاید در وهله اول رعایت این اتیکت کمی سخت باشد؛ اما مطمئن باشید که در طولانی مدت باعث می‌شود تا از شما، تصویر یک مدیر حرفه‌ای در ذهن دیگران ساخته شود.

سر زده وارد جایی نشوید

هیچ چیز به اندازه احترام گذاشتن به فضای کاری دیگران شما را در چشم آنها ارزشمند و بزرگ نمی‌کند. در محیط‌های مختلف علی الخصوص در محیط‌های کاری به فضای شخصی دیگران احترام بگذارید برای ورود به اتاق کارمندانتان حتماً در بزنید. پس از ورود نیز صبر کنید تا از شما برای نشستن دعوت شود.

تماس های شخصی را کم کنید

یکی از شکایت های اغلب مدیران نسبت به کارمندانشان این است که کارمندان در محیط کاری وقت زیادی را با موبایل خود مشغول‌اند یا در حال پاسخگویی به تماس‌های شخصی هستند. اگر شما هم درگیر مشکلات این چنینی هستید آیا خودتان در محل کار این نکات را رعایت می‌کنید؟ یکی از اتیکت‌های رفتاری مدیریتی، کنترل تماس‌های شخصی است. اگر در جمعی حضور دارید بهتر از تماس‌های شخصی را در زمان‌های دیگری پاسخ دهید. در مواردی که ناچار به پاسخگویی هستید حتماً جمع را ترک کرده و در یک فضای مناسب و خلوت تماستان را پاسخ دهید.

جمع بندی اتیکت مدیریتی

رعایت اتیکت‌های مدیریتی برای افرادی که می‌خواهند به مدیران سطح بالایی تبدیل شوند اهمیت بسیار زیادی دارد. آنچه که در این مقاله گفتیم تنها گوشه‌ای از اتیکت‌های مدیریتی بود. در مقالات بعدی از بلاگ وب سایت سجاد صفایی با ما همراه باشید تا بیشتر با اتیکت‌های مدیریتی و رفتاری در محافل مختلف آشنا شوید. همچنین مشتاق شنیدن نظرات شما درباره آنچه در این مقاله گفته شد، هستیم.

 

اگر به مطالب آموزشی بیشتری احتیاج دارید اینجا کلیک کنید ، بلاگ سجاد صفائی پر از محتوا های رایگان آموزشی و چک لیست های مخصوص مدیران است .

در صورت نیاز به پشتیبانی با شماره 09215880327 بخش آموزش در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *